Airbnb's business model: An innovative approach to the hotel industry
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1597Keywords:
Airbnb, Hotel industry, Disruptive innovation, Organizational adaptation, Collaborative economy, Sustainability.Abstract
This research analyzes the impact of Airbnb on
the hotel industry and how it has changed hotel
companies' approach to the customer. Three main
aspects are explored: the impact of Airbnb on the
industry, the adaptation of hotel companies to
disruptive innovation, and the factors that influence
success and sustainability in the new competitive
environment. The methodology used was a literature
review of the most relevant scientific articles, in which
a filtering process of 638 articles was carried out; a
second selection phase allowed to reduce to 20 final
documents. As results, emerging trends and practices
in the hotel industry are identified, which confirms
that Airbnb has generated significant changes in the
demand and supply of accommodation, the price and
rate structure, and the competitive and collaborative
relationships between Airbnb and traditional hotels. In
addition, it examines the strategies adopted by hotel
companies to adapt to this new environment, including
differentiation and personalization of the customer
experience, the implementation of technologies and
business models based on the collaborative economy,
and the redefinition of organizational structure and
talent management. Finally, key factors for success
and sustainability in this new context are identified,
such as service quality and customer satisfaction,
innovation in products and services, and social and
environmental responsibility in the hotel industry.
Downloads
References
[1] A. K. Gupta, P. E. Tesluk, and M. S. Taylor, "Innovación en y a través de múltiples niveles de análisis," Organization Science, vol. 18, no. 6, pp. 885–897, 2007 DOI: https://doi.org/10.1287/orsc.1070.0337
[2] A. Varma, N. Jukic, A. Pestek, C. J. Shultz, and S. Nestorov, "Airbnb: ¿Innovación emocionante o moda pasajera?," Tourism Management Perspectives, vol. 20, pp. 228–237, 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2016.09.002
[3] B. Cohen and L. Valeri, "Economía de plataforma, economía compartida y satisfacción del cliente," en Turismo en la ciudad, Cham: Springer, 2020, pp. 245–259.
[4] B. Neuhofer, D. Buhalis, and A. Ladkin, "La tecnología como catalizador del cambio:Facilitadores y barreras de la experiencia turística y sus consecuencias," en The Routledge Handbook of Transport Economics, Routledge, 2019, pp. 87–104.
[5] B. S. Chakravarthy, "Adaptación: Una metáfora prometedora para la gestión estratégica," Academy of Management Review, vol. 7, no. 1, pp. 35–44, 1982.
[6] C. Argyris and D. A. Schön, Aprendizaje organizacional: Una perspectiva de la teoría de la acción. Reading, MA: Addison-Wesley, 1978
[7] C. Codagnone, F. Abadie, and F. Biagi, El futuro del trabajo en la "economía compartida". ¿Eficiencia del mercado y oportunidades equitativas o precarización injusta? Instituto de Estudios Prospectivos Tecnológicos, Centro de Investigación Conjunta, 2016.
[8] C. M. Christensen, El dilema del innovador: Cuando las nuevas tecnologías hacen que las grandes empresas fracasen. Harvard Business School Press, 1997.
[9] D. Guttentag, "Airbnb: Innovación disruptiva y el surgimiento del sector de alojamiento turístico informal," Current Issues in Tourism, vol. 18, no. 12, pp. 1192–1217, 2015.
[10] D. Guttentag, "Airbnb: Innovación disruptiva y el surgimiento del sector de alojamiento turístico informal," Current Issues in Tourism, vol. 18, no. 12, pp. 1192–1217, 2015. DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2013.827159
[11] E. Ostrom, Gobernando los bienes comunes: La evolución de las instituciones para la acción colectiva. Cambridge University Press, 1990.
[12] G. Zervas, D. Proserpio, and J. W. Byers, "El auge de la economía compartida: Estimando el impacto de Airbnb en la industria hotelera," Journal of Marketing Research, vol. 54, no. 5, pp. 687–705, 2014. DOI: https://doi.org/10.1509/jmr.15.0204
[13] J. Balogun and V. H. Hailey, Explorando el cambio estratégico. Prentice Hall, 2004.
[14] J. C. Martín, I. J. Salazar, and A. Alzúa, "Análisis de los factores detrás de la actitud de rechazo del ciudadano hacia el turismo en un contexto de sobreturismo y dependencia económica de esta actividad," Sustainability, vol. 10, no. 9, 2851, 2018.
[15] J. Gutiérrez, J. C. García-Palomares, G. Romanillos, and M. H. Salas-Olmedo, "La erupción de Airbnb en ciudades turísticas: Comparación de patrones espaciales de hoteles y alojamientos entre pares en Barcelona," Tourism Management, vol. 62, pp.278–291, 2017 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.05.003
[16] J. Morelos-Gómez, D. Cardona-Arbeláez, and H. Lora-Guzmán, "Análisis del comportamiento del turismo informal en la ciudad de Cartagena de Indias, Colombia," Revista de Investigación Desarrollo e Innovación, vol. 11, no. 1, pp. 63–71, 2020. [Online].Available: http://www.scielo.org.co/pdf/ridi/v11n1/2389-9417-ridi-11-01-63.pdf DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11683
[17]. J. Morelos-Gómez and H. S. Lora-Guzmán, "Análisis del teletrabajo en las agencias de viajes turísticas en la ciudad de Cartagena-Colombia," Saber, Ciencia Y Libertad, vol. 16, no. 1, pp. 116–127, 2021. [Online]. Available: https://doi.org/10.18041/2382-3240/ saber.2021v16n1.7522 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7522
[18] J. Oskam and A. Boswijk, "Airbnb: El futuro de los negocios de hospitalidad en red," Journal of Tourism Futures, vol. 2, no. 1, pp. 22–42, 2016. DOI: https://doi.org/10.1108/JTF-11-2015-0048
[19] M. A. Camilleri, "La industria turística: Una visión general," en Travel Marketing, Tourism Economics and the Airline Product, Cham: Springer, 2018, pp. 3–27. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-49849-2
[20] M. Á. García-López, J. Jofre-Monseny, R. Martínez-Mazza, and M. Segú, "¿Afectan las plataformas de alquiler a corto plazo a los mercados de vivienda? Evidencia de Airbnb en Barcelona," Journal of Urban Economics, vol. 119, 103278, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jue.2020.103278
[21] M. Cheng, "Economía compartida: Una revisión y agenda para futuras investigaciones," International Journal of Hospitality Management, vol. 57, pp. 60–70, 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2016.06.003
[22] M. Sigala, "Comercio colaborativo en turismo: Implicaciones para la investigación y la industria," Current Issues in Tourism, vol. 20, no. 4, pp. 346–355, 2017.
[23] M. Sigala, "Comercio colaborativo en turismo: Implicaciones para la investigación y la industria," Current Issues in Tourism, vol. 20, no. 4, pp. 346–355, 2017 DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2014.982522
[24] P. R. Lawrence and J. W. Lorsch, Organización y entorno: Gestión de la diferenciación e integración. Boston: Harvard University Press, 1967.
[25] R. Belk, "Eres lo que puedes acceder: Compartir y consumo colaborativo en línea," Journal of Business Research, vol. 67, no. 8, pp. 1595–1600, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.10.001
[26] R. Botsman and R. Rogers, Lo mío es tuyo: El auge del consumo colaborativo. Harper Business, 2010.
[27] R. Núñez-Sánchez, M. J. López-Sánchez, and C. Vieira, "Impacto de la transformación digital en la estructura organizativa de las empresas hoteleras: El caso de la industria turística española," International Journal of Contemporary Hospitality Management, vol. 31, no. 11, pp. 4311–4331, 2019.
[28] S. Dolnicar and B. Grün, "Alojamiento turístico ecológico," en Turismo sostenible: Una perspectiva de marketing, Routledge, 2018, pp. 118–134.
[29] S. Dolnicar and B. Grün, "Alojamiento turístico ecológico," en Turismo sostenible: Una perspectiva de marketing, Routledge, 2018, pp. 118–134.
[30] S. H. Ivanov, U. Gretzel, K. Berezina, M. Sigala, and C. Webster, "Avances en robótica en la industria de la hospitalidad y el turismo: Una revisión de la literatura," Journal of Hospitality and Tourism Technology, vol. 10, no. 4, pp. 489–521, 2019.
[31] X. Font, L. Garay, and S. Jones, "Motivaciones y prácticas de sostenibilidad en pequeñas empresas turísticas," Business Strategy and the Environment, vol. 26, no. 3, pp. 401–414, 2017.
[32] X. Font, L. Garay, and S. Jones, "Motivaciones y prácticas de sostenibilidad en pequeñas empresas turísticas," Business Strategy and the Environment, vol. 26, no. 3, pp. 401–414, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mundo FESC Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

