Social responsibility of university public accounting teachers in ethics training in international financial reporting standards

Authors

  • Ignacio Villamizar-Ibarra Universidad Francisco de Paula Santander
  • Carmen Leonor Guerrero-Villamizar Universidad Francisco de Paula Santander

Keywords:

Accounting, university teacher, ethics, standards international financial reporting, social responsibility, value

Abstract

Ethics is considered as the entity that regulates the scope of good and evil in ontological terms. Happiness is the threshold of this purpose. In social life, ethics is mediated by morality. It is through this that man’s conduct is manifested, and it is defined by decisions within the professional field. As far as accounting is concerned, acting is the framework of what is ethical, what is acceptable or correct is directed from the welfare of the individual above the good of the company. All this leads to understand the accounting profession as a set of actions that highlight the benefit and the capital interest to find development. From there, the role of the university teacher is prioritized because it lays the methodological foundations to build and resignify the conscience of future accounting professionals. The essence of the teacher’s practice is focused on the formation of competencies that develop leadership and social responsibility. Regarding the knowledge of IFRS, the pedagogical factor reorients the normative interpretations dictated for the financial field, reconfigures them to the immediate context and enables the tools to create dialogic and consensual change based on the financial needs of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. I. Brijaldo-Ramírez y E. I. Pérez-Guerrero, “La ética y responsabilidad social del contador público como aporte a la construcción de una mejor sociedad” Ciencia Unisalle, vol. 1 no. 1, pp. 1-20, 2017

J. O. Curvelo-Hasán, “Ética y responsabilidad social del contador: perspectivas y tendencias frente a las IFRS” Capic Review, vol. 7, 83-94, 2009

A. Cortina, “Ética de la Empresa: No sólo Responsabilidad SocialW. Rev.Portuguesa de Filosofía, vol. 65 no 1/4, pp. 113-127, 2009

I. Vasilachis de Gialdino, “El pensamiento de Habermas a la luz de una metodología propuesta de acceso a la teoría”, Rev. Estudios Sociológicos, vol. XV, no 43, pp. 79-107. Enero -Abril, 1997

L. A. Bedoya-Parra, et al. Ética ambiental del contador público. Una mirada desde la sustentabilidad, Pereira, Colombia: Universidad Libre Seccional Pereira, 2019

Aristóteles, Ética a Nicómaco, Madrid: Imprenta Nacional, 2016

F. De Nobrega, “Ética y tendencias de la disciplina contable” Actualidad Contable Faces, vol. 12, no. 19, pp. 19-27, 2009

Ley 1314 de julio 13 de 2009, por la cual se regulan los principios y normas de contabilidad e información financiera y de aseguramiento de información aceptados en Colombia, se señalan las autoridades competentes, el procedimiento para su expedición y se determinan las entidades responsables de vigilar su cumplimiento

Decreto 0302 de 20 de febrero de 2015, por la cual se reglamenta la ley 1314 de 2009, sobre el marco técnico normativo, para las normas de aseguramiento de la información

A. Cortina, Ética mínima. Introducción a la filosofía práctica. 6ta Ed. Madrid: Editorial Tecnos, S.A., 2000

P. A. Aguilar-Mejía, A. D. Ceballos-Muriel, L. A. Restrepo, y Y. Gómez-Zapata, “La educación contable universitaria: herramientas formativas para satisfacer las necesidades de las organizaciones, el Estado, la comunidad y las familias” Revista de Investigación en Administración, Contabilidad, Economía y Sociedad, no. 3, pp. 161-180

Y. Ariza-Angarita. “Enseñabilidad de normas internacionales de información financiera e incidencia de la docencia universitaria”. Económicas, vol. 31, no. 107-132, 2015

V.L. Martínez- Godínez. Paradigmas de investigación Manual multimedia para el desarrollo de trabajos de investigación. Una visión desde la epistemología dialéctico crítica. DSpace, 2013

H.P. Casinelli, NIIF/IFRS, Normas internacionales de información financiera. La globalización del lenguaje de los negocios. Buenos Aires: Aplicación tributaria S.A. 2008

Published

2022-01-01

How to Cite

Villamizar-Ibarra, I., & Guerrero-Villamizar, C. L. (2022). Social responsibility of university public accounting teachers in ethics training in international financial reporting standards. Mundo FESC Journal, 12(23), 51–59. Retrieved from https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/1049

Issue

Section

Articulos