Representaciones Sociales del docente en formación en torno a la práctica pedagógica: Reflexiones a los hallazgos develados

Authors

  • María Lucila Velazco-Valderrama Universidad Francisco de Paula Santander
  • Ana Lourdes Laguado-Oicatá Universidad Pedagógica Experimental Libertador instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio
  • Félix Joaquín Lozano-Cárdenas Lozano-Cárdenas Universidad Francisco de Paula Santander

Keywords:

Pedagogical practice, Social Representations, Teacher in Training, Moscovici.

Abstract

This article arises with the purpose of disseminating the reflections around the stories and the conclusions of a scientific investigation that had the objective of revealing the social representations that underlie the students of the Bachelor of Education on the pedagogical practice in rural contexts. The study was framed in the qualitative approach supported by the phenomenological method in order to configure an ontological, epistemic and methodological vision applied to twelve subjects (12) students, students of professional practice in Basic Primary educational institutions of the Junín Municipality, Táchira. Venezuela. Vision that is specified with the Theory of Social Representations of Moscovici to interpret the dynamics that involves the pedagogical action from the meanings, beliefs, and experiences of these participants. The findings revealed and the conclusions drawn were qualified from the conceptual elements of this theory (representation field, information field and attitude).

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Moscovici, El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Editorial Huemul S., 1979

S. Araya, Las Representaciones Sociales: Ejes Teóricos para su Discusión. Costa Rica: Cuaderno de Ciencias Sociales, 2002

M. M. Balduzzi, “Representaciones sociales de estudiantes universitarios y relación con el saber Espacios en Blanco”, Revista de Educación, vol. 21, pp. 183-218, junio 2011

M. C. Vergara, “La naturaleza de las representaciones sociales”, Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol. 6, no. 1, pp. 55-80, junio 2008

T. M. Torres, J. A. Munguía-Cortés, M. M. Torres-Valdovinos, “Representaciones sociales de empleo y desempleo en estudiantes universitarios de Quito, Ecuador”, Revista. Reflexiones, vol. 97, no. 2, pp. 7-22, julio 2018

S. Grundy, Producto o Praxis del Currículo. Madrid: Morata, 1998

J. A. Castorina, A. Barreiro, A. G. Toscano, "Las representaciones sociales y las teorías implícitas: una comparación crítica”, Educação & Realidade, vol. 30, no. 1, pp. 201-222, enero, 2005

D. Jodelet, Develando la cultura. México: Sede Universidad Nacional Autónoma de México, 2000

M. Apablaza, “Representaciones sociales de profesores respecto de la diversidad escolar en relación a los contextos de desempeño profesional, prácticas y formación inicial”, Estudios Pedagógicos, vol. 40, no. 1, pp. 7-24, 2014

E. Rocwell, “La Experiencia Escolar Cotidiana”, 2018. [En Línea]. https://www.clubensayos.com/Temas-Variados/LA-EXPERIENCIA-ESCOLAR-COTIDIANA/4520702.html

Y. J. Fandiño, J. Bermúdez, "Práctica Pedagógica: Subjetivar, Problematizar Y Transformar El Quehacer Docente". En: R. M. Páez, Práctica y experiencia: claves del saber pedagógico docente (pp. 29-53). Bogotá: Ediciones Unisalle, 2015

J. Abric, Prácticas sociales y representaciones. México: Editorial Coyoacán, 2000.

P. González, “Efecto Anclaje Teorías y Prácticas”, Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 25, no. 91, 2020

J. J. Sanguinetti, “La Especie Cognitiva en Tomas de Aquino”, Tópicos, no. 40, marzo 2011

G. Paulin, J. Horta, G. Siade, “La vivencia y su análisis: consideraciones breves sobre las nociones objeto-sujeto en el universo discursivo del mundo cultural”, Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, vol. 51, no. 205, pp. 15-35, enero 2009

H. Blumer, Interaccionismo Simbólico: Perspectiva y Método, Englewod Prentice Hell, 1969

A. Strauss, J. Corbin, Bases de la Investigación Cualitativa: Técnicas y Procedimientos para Desarrollar la Teoría Fundamentada, Medellín: Editorial Universidad de Antioquia, 2002

O. Castillero, “Diccionario de Psicología: 200 conceptos fundamentales, 2017. [En Línea]. https://psicologiaymente.com/psicologia/diccionario-psicologia

C. González, “Scheler: la jerarquía de los valores - La casa de la ética”, 2021. [En Línea]. https://lacasadelaetica.com/scheler-la-jerarquia-de-los-valores/

S. Fierro, J. Contreras, “La Práctica docente y sus Dimensiones según Fierro”, 2003. [En Línea]. https://iescapayanch-cat.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2020/03/La_practica_docente_y_sus_dimensiones.pdf

Perales, “¿Qué es Vocación de Servicio? Diario en Línea Semanario” 2014. [En Línea]. http://semanario.info/gerencia-negocios/1664-que-es-vocacion-de-servicio/

Published

2021-02-10

How to Cite

Velazco-Valderrama, M. L. ., Laguado-Oicatá, A. L. ., & Lozano-Cárdenas, F. J. L.-C. (2021). Representaciones Sociales del docente en formación en torno a la práctica pedagógica: Reflexiones a los hallazgos develados. Mundo FESC Journal, 11(S6), 124–137. Retrieved from https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/1113

Issue

Section

Articulos