The clinical mathematical strategy in the learning of calculus in first semester students of International Business.

Authors

  • Edgar Mauricio Perozo-León Universidad Francisco de Paula Santander
  • Jhan Piero Rojas-Suarez Universidad Francisco de Paula Santander
  • Martha Cecilia Santiago Carrillo Universidad Francisco de Paula Santander

Keywords:

Mathematics clinic, learning styles, mathematics, real numbers.

Abstract

This article shows the results of the research called influence of the clinical mathematical strategy in the counseling and learning of calculus in international commerce students, whose objective was to evaluate the influence of the strategy in the counseling and learning of calculus of first semester students of International Commerce of a university in the city of Cúcuta. A quantitative methodology was used for its development. The information was collected through the application of a knowledge test consisting of 25 multiple-choice questions with a single answer, applied both at the beginning and at the end of the process. Likewise, the Honey Alonso test was used to recognize the learning styles of the participants. Finally, in order to understand how the strategy impacted the study group, a satisfaction survey was applied. Data analysis was carried out by calculating the mean, mode and median statistics, as well as using statistical bar graphs and box-and-whisker plots. For the contrast of hypotheses, the nonparametric Wilcoxon rank test was used. It was concluded that the strategy was effective and enhanced the mathematical knowledge of the participants. Likewise, the group was motivated and showed a good level of satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Thomas, E. Alfonso, G. Gabriela, y V. J. Pablo, OECD reviews of school resources: Colombia, OECD Publishing, 2018

ICFES, “Resultados Pruebas Saber 11 Matemáticas”, 2019. [En línea]. Disponible en: https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1500084/Marco+de+referencia+-+matematicas+saber-11.pdf/4ac33900-99c8-cab5-2143-180405ff6647

ICFES, “Resultados Pruebas Saber Pro”, 2020. [En línea]. Disponible en: https://www2.icfes.gov.co/acerca-del-examen-saber-pro

A. Meyer, D. H. Rose, y D. Gordon, “Universal design for learning: Theory and practice, Wakefield MA: CAST”, Inc, 2014.

J. Diez-Palomar y S. Molina, “Contribuciones de la educación matemática de las familias a la formación del profesorado”, PNA, vol. 4, n.o 2, pp. 63-72, 2010.

M. C. Santiago, “Estudiantes mejoran lo aprendido gracias a la Clínica Matemática”, Diario La Opinión, 2016. [En línea]. Disponible en: https://www.laopinion.com.co/cucuta/estudiantes-mejoran-lo-aprendido-gracias-la-clinica-matematica

M. Santiago-Carrillo, M. Vergel-Ortega, y H. M. Parra-López, “Impacts of the mathematical clinic in the academic performance of the students”, Journal of Physics: Conference Series, vol. 1408, no. 1, p. 012016, 2019

Universidad Francisco de Paula Santander, “Proyecto Educativo del Programa de Comercio Internacional”, [En línea]. Disponible en: https://ww2.ufps.edu.co/public/archivos/f/4dc2060f4efe8811097cb46467acecf3.pdf

E. M. Villalobos, Educación y estilos de enseñanza, vol. 4. Publicaciones Cruz O., S.A, 2003

J. W. Cerda, M. Fernández, y J. Meneses, “Propuesta didáctica con enfoque constructivista para mejorar el aprendizaje significativo de las matemáticas”, Rev. Iberoam. Educ. Matemática, vol. 38, pp. 33-49, 2014

A. A. L. Bañuelos y K. A. M. Márquez, “Estilos de aprendizaje y su transformación a lo largo de la trayectoria escolar”, Enseñ. E Investig. En Psicol., vol. 20, n.o 1, pp. 36-47, 2015

J. Bazaldúa, “Identificación de estilos de aprendizaje en distintas carreras”, México: Fed. Inst. Mex. Part. Educ. Super. AC Dispon, 2008

C. M. Alonso, D. J. Gallego, y P. Honey, “Los estilos de aprendizaje: procedimientos de diagnóstico y mejora”, España: Mensajero Bilbao, 1997

R. Gallardo, J. P. Terán, C. Alonso, y S. S. Farfán, “Aplicación de los estilos de aprendizaje para la determinación de los grupos de riesgo en la carrera de informática de la UMSA: Application of learning styles for the determination of risk groups in computer carreer UMSA”, Rev. Estilos Aprendiz., vol. 3, n.o 6, pp. 138-157, 2010

G. Esguerra Pérez y P. Guerrero Ospina, “Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Psicología”,, Divers. Perspect. En Psicol., vol. 6, n.o 1, pp. 97-109, 2010

M. A. Pantoja Ospina, L. I. Duque Salazar, y J. S. Correa Meneses, “Modelos de estilos de aprendizaje: una actualización para su revisión y análisis”, Rev. Colomb. Educ., n.o 64, pp. 79-105, 2013

S. Blumen, C. Rivero, y D. Guerrero, “Universitarios en educación a distancia: estilos de aprendizaje y rendimiento académico”, Rev. Psicol. PUCP, vol. 29, n.o 2, pp. 225-243, 2011

C. Fernández Collado, P. Baptista Lucio, y R. Hernández Sampieri, “Metodología de la Investigación”, McGraw Hill, 201.

F. G. Arias, Mitos y errores en la elaboración de Tesis y Proyectos de Investigación. 3ra. FIDIAS G. ARIAS ODÓN, 2006

J. C. Almenara y M. del C. L. Cejudo, “La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información y comunicación (TIC)”, Rev. Eduweb, vol. 7, n.o 2, pp. 11-22, 2013

P. A. A. L. da Silveira y others, “Análisis Multivariante de la relación entre Estilos/Estrategias de Aprendizaje e Inteligencia Emocional, en alumnos de Educación Superior”, 2013

W. B. Pineda-Isaza, C. A. . Hernández-Suárez, y R. Prada-Núñez, “Uso de estrategias didácticas en la enseñanza de las matemáticas”, Mundo Fesc, vol. 10, n.º 20, pp. 74–86, jul. 2020

H. M. . Gómez-Sánchez, M. . Vergel-Ortega, y J. P. Rojas-Suárez, “Estrategia metodológica para la enseñanza del teorema de Pitágoras en el grado octavo de la institución monseñor Jaime Prieto Amaya”, ECOMATEMATICO, vol. 11, n.º 1, pp. 62–71, ene. 2020

Published

2022-07-01

How to Cite

Perozo-León, E. M. ., Rojas-Suarez, J. P., & Santiago Carrillo, M. C. (2022). The clinical mathematical strategy in the learning of calculus in first semester students of International Business. Mundo FESC Journal, 12(24), 62–75. Retrieved from https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/1212

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)