Relationship between research groups, scientific production and researchers in Colombian higher education institutions

Authors

Keywords:

scientific productivity, SCOPUS, research groups, researchers

Abstract

Abstract

Objective: the objective of this article is to explore the statistical correlation between research groups, scientific production, and researchers in Colombian higher education institutions. Method: the methodological strategy focused on the simple bivariate correlation analysis (Pearson's coefficient) of a set of data obtained in the most important databases of this country and compared with the scientific production of these institutions in journals included in SCOPUS. Results: it was possible to observe a high positive correlation between the main variables studied (number of research groups and number of publications in SCOPUS), beyond the presence of alternative variables (number of researchers, their categorization in the national research system). science, researcher productivity and level of education Conclusions: It is concluded that the indicated correlation is high for the indicated variable and for the quality of the research groups and that this is related to the hierarchical categorization of the researchers, although not with the productivity of each considered separately.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Arellano Hernández, R. Arvanitis y D. Vinck, “Circulación y conexión mundial de saberes: Elementos de antropología de los conocimientos en América Latina,” Rev. d’Anthropologie des Connaissances,vol. 6, no. 2, 2012, doi: 10.3917/rac.016.i

A. Cuadros, Á. Martínez y F. Torres, “Determinantes de Éxito en la participaciòn de los grupos de investigación latinoamericanos en programas de cooperación científica internacional,” Interciencia, vol. 33, no. 11, pp. 821–828, 2008, Accessed: Jun. 27, 2021. [Online]. Available: http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S0378-18442008001100010&scr ipt=sci_arttext

B. Lancho-Barrantes, H. Ceballos-Cancino, G y F. Cantu-Ortiz, J, “Comparando la eficiencia de los países para asimilar y aplicar la inversión en investigación”. Qual Quant . Vol. 55, pp. 1347–1369, 2021. https://doi.org/10.1007/s11135-020-01063-w

B. Milicic, V. Sanjosé, G. Utges y B. Salinas, “La cultura académica como condicionante del pensamiento y la acción de los profesores universitarios de física,” Rev. Investig. en Enseñanza la Cienc., vol. 12, no. 2, pp. 263–284, 2007

“Colombia hacia una sociedad del conocimiento”, La misión internacional

de sabios 2019 por la educación, la ciencia, la tecnología y la innovación, diciembre 5 de 2019: https://uniandes.edu.co/sites/default/files/asset/document/191205_informe_mision_de_sabios_2019_vpreliminar_1.pdf

El Tiempo, “Seis universidades colombianas, entre las mejores del mundo”, El Tiempo, Aug. 23, 2021

F. De-Moya-Anegón, E. Herrán-Páez, A. Bustos-González, E. Corera Álvarez, G. Tibaná-Herrera, and F. Rivadeneyra, SIR Iber 2021. Ranking Iberoamericano de Instituciones de Educación Superior 2021. 2021

G. Rueda-Barrios y M. Rodenes-Adam, “Factores determinantes en la producción científica de los grupos de investigación en Colombia,” Rev. Esp. Doc. Cient., vol. 39, no. 1, p. e118, Mar. 2016, doi: 10.3989/ redc.2016.1.1198.

H. Jaramillo, L. J. Piñeros J., C. Lopera O y J. M. Álvarez G., Aprender haciendo: Experiencia en la formación de jóvenes investigadores en Colombia. Editorial Universidad del Rosario, 2006

J. Ávila-Toscano, I. Romero, E. Saavedra y A. Marenco-Escuderos, “Influencia de la producción de nuevo conocimiento y tesis de postgrado en la categorización de los grupos de investigación en Ciencias Sociales: árbol de decisiones aplicado al modelo científico colombiano”. Revista Española de Documentación Científica, vol. 41, núm. 4, 2018. https://doi.org/10.3989/redc.2018.4.1547

J. K. R. Gutiérrez, N. Y. G. Velasco y Y. Herrera-Martínez, “Técnicas bibliométricas en dinámicas de producción científica en grupos de investigación. Caso de estudio: Biología-UPTC,” Rev. Lasallista Investig., vol. 14, no. 2, pp. 73–82, 2017, doi: 10.22507/rli.v14n2a7

J. Rey Rocha, M. J. Martín Sempere y J. Sebastián, “Estructura y Dinámica de los Grupos de Investigación,” Arbor, vol. CLXXXIV, no. 732, pp. 743–757, Aug. 2008, doi: 10.3989/arbor.2008.i732.219

K. Rodríguez y C. Rivas, “Propuesta de Instrumento para evaluar la producción científica de las universidades en Centroamérica”, Legem, vol. 4, n.º 2, pp. 1-20, dic. 2018. https://doi.org/10.15648/legem.2.2018.2216

Quacquarelli Symonds, “QS University Rankings for LatAm 2019 | Top Universities,” Topuniversities.com, 2019. https://www.topuniversities.com/universityrankings/latinamericanuniversity-rankings/2019 [Accedido: Sep. 18, 2021]

R. Martelo, J. Jaramillo y M. Ospino, “Producción científica de docentes universitarios y estrategias para aumentarla mediante series de tiempo y MULTIPOL,” Rev. Espac., vol. 39, no. 16, p. 11, 2018, Accessed: Jun. 27, 2021. [Online]. Available: http://www.revistaespacios.com/a18v39n16/18391611.html

Shanghai Ranking Consultancy, “2019 Academic Ranking of World Universities,” Shangai Rankings, 2019. https://www.shanghairanking.com/ rankings/arwu/2019 [Accedido: Sep. 18, 2021]

T. Becher, Tribus y territorios académicos la indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona: Gedisa, 2001

Times Higher Education, “World University Rankings 2019,” Times Higher Education, 2019. https://www.timeshighereducation.com/worlduniversity-rankings/2019/worldranking#!/page/0/length/-1/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats [Accedido: Sep. 18, 2021]

Y. Castro-Rodríguez, “Estrategias para aumentar la producción científica desde el pregrado,” 16 Abril, vol. 57, no. 269, pp. 145–146, 2018, doi: 10.1016/j.edumed.2017.10.002

Published

2021-11-01

How to Cite

Pereira , L. ., Gil , . M. ., & Barboza , . J. L. . (2021). Relationship between research groups, scientific production and researchers in Colombian higher education institutions. Mundo FESC Journal, 11(S3), 7–20. Retrieved from https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/832

Issue

Section

Articulos