Management of the planning of engineering research and extension projects, based on PMI guidelines

Authors

  • Rosa Patrícia Ramírez-Delgado Universidad Francisco de Paula Santander

Keywords:

Planning, research and extension projects, PMBOK, project management, stakeholders, risks.

Abstract

This paper presents an analysis of the management of research and extension project planning at the Faculty of Engineering of the Universidad Francisco de Paula Santander. A survey was applied to the research groups to know the practices used in the areas of stakeholders, scope, schedule, costs and risks according to the guidelines suggested by the PMI in the PMBOK Guide 6th. Ed., as a result of the research it was found that the research groups present deficiencies in project planning especially in the areas of stakeholders, schedule, costs and risks, also there is a lack of clearly defined and documented methodologies for project planning, which directly affects the results and performance of the processes of execution, monitoring and control and closure of the project. It is proposed to strengthen project management through the establishment of protocols aligned to the PMI methodology and the development of training plans for researchers in project management, which will improve the articulation with stakeholders, define controls and metrics necessary to ensure compliance with the objectives and enhance its impact after the research is completed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. E. Martínez de Ita, F. J. Piñero-Silvana y A. F. Delgado. El papel de la universidad en el desarrollo. Buenos Aires, Argentina: Benemérita, 2013.

S. Duran, A. Fuenmayor, S. Cárdenas y R. Hernández, “Emprendimiento como proceso de responsabilidad social en instituciones de educación superior en Colombia y Venezuela”, Desarrollo Gerencial, vol. 8, no. 2, pp. 58-75, Julio – Diciembre, 2016. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.17081/dege.8.2.2560

J. D.Patiño, A. Ruiz-Ariz; R. Pitre-Redondo, “El emprendimiento en Colombia, una respuesta a los retos de competitividad y desarrollo sostenible”, Revista espacios, vol. 39, no. 14, pp. 1-24, 2018. [En línea]. Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a18v39n14/a18v39n14p24.pdf

Colciencias. “¿Qué es un grupo de investigación?”. [En línea]. Disponible en: https://legadoweb.minciencias.gov.co/faq/qu-es-un-grupo-de-investigaci-n#:~:text=Se%20define%20grupo%20de%20investigaci%C3%B3n,unos%20resultados%20de%20conocimiento%20sobre. [Accedido: 10-mar-2021]

Universidad Francisco de Paula Santander. “Informe de gestión institucional 2018”. 2018. [En línea]. Disponible en: https://ww2.ufps.edu.co/public/archivos/df/1d0dcacb8aa867ab4c11d4855fe27aee.pdf. [Accedido: 10-mar-2021]

A. K. Laguado-Rozo, L.C. Cervantes-Estrada, E. Fajardo-Pascagaza, “Responsabilidad social universitaria: una mirada desde las concepciones de los docentes en formación”. Revista Redipe, vol, 9, no. 8, pp.132-57, Agosto, 2020. [En línea]. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1047

C. A. Palacio-Acosta, “Crisis en ciencia y tecnología en Colombia”. Rev Colomb Psiquiat, vol. 43, no. 3, pp.123, Julio – Septiembre 2014. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.rcp.2014.07.004

Universidad Francisco de Paula Santander. “Información Institucional”, 2021 [En línea]. Disponible en: http://www.ufps.edu.co/ufps/universidad/informacion_mision.php

Universidad Francisco de Paula Santander. “Faculta de ingeniería”, 2021 [En línea]. Disponible en: https://ww2.ufps.edu.co/oferta-academica/facultad-de-ingenieria/1532

F. M. Estrada, E. S, Quiñónez-Alvarado y J.P. Pantoja-Rodríguez, “El docente universitario como promotor del pensamiento crítico, competencia del investigador”. Aula de Encuentro, vol. 19, no. 2, pp. 58-75, 2017. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.17561/ae.v19i2.3

J. M. Cruz-Montero, et al. “Áreas de conocimiento y fases clave en la gestión de proyectos: consideraciones teóricas”. Revista Venezolana de Gerencia, vol. 25, no. 90, pp. 680-692, Abril – Junio 2020. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.37960/rvg.v25i90.32409

E. Ortegón, J. F. Pacheco, A. Prieto. Metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas, 2005. Manual. Naciones Unidas. Santiago de Chile: CEPAL. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5607/S057518_es.pdf. [Accedido: 23-abr-2021]

PMI. “A guide to the project management body of knowledge PMBOK GUIDE ®”. 6th. Ed. Pensilvania, EE.UU: Global Standar, 2017.

AEIPRO, “NCB - Bases para la Competencia en Dirección de Proyectos” Versión 3.1 Ed. Valencia: Asociación Española de Ingeniería de Proyectos, 2009.

Instituto Colombiano de Normas Técnicas – ICONTEC, “Guía Técnica Colombiana GTC-ISO 21500:13”. I.C.S.: 03.100.40, Bogotá: ICONTEC, 2013.

J. D. Guevara, N. A. Bello, O. A. García, A. Abuchar, “Aproximación. PMBOK a la estructura de la gestión de proyectos”. TIA, vol.5, no. 1, pp. 111-120, Enero – Junio 2017.

E. Fernandes-Barbosa, D. Guimarães de Moura. “Proyectos Educativos y Sociales: Planificación, gestión, seguimiento y evaluación”. Madrid: Narcea S.A., 2013.

EALDE, Businnes School. “Dirección de proyectos”. El estándar de Dirección de Proyectos del PMI, 2020. [En línea]. Disponible en: https://www.ealde.es/metodologia-direccion-de-proyectos-pmi/. [Accedido: 23-abr-2021]

Project Management Insitute – PMI. “Factores que pueden hacer fracasar nuestros proyectos”, 2018. [En línea]. Disponible en: https://www.pmi.cl/pmi/factores-que-pueden-hacer-fracasar-nuestros-proyectos/. [Accedido: 26-abr-2021]

C. Standing, A. Guilfoyle, L. Chad & P. E. D. Love. (2006). “The attribution of success and failure in IT projects”. Industrial Management & Data Systems, vol. 106, no. 8, pp. 1148-1165. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.1108/02635570610710809

D. L. Hughes, Y. K. Dwivedi, N. P. Rana y A. C. Simintiras, “Fallo del proyecto de sistemas de información: análisis de vínculos causales utilizando modelos estructurales interpretativos” Planning & Control, vol. 27, no. 16, pp. 1313-1333 [En línea]. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1080/09537287.2016.1217571

G. P. Crispieri, “Factores de éxito y fracaso en la gestión de proyectos: un enfoque en las mejores prácticas”. Project, Design and Management, vol. 1, no. 1, pp. 65-76. [En línea]. Disponible en: https://www.mlsjournals.com/Project-Design-Management/article/view/mlspdm.v1i1.172

J. P. Gómez-Rojas, “Las competencias profesionales”, Revista mexicana de anestesiología, vol. 38, no. 1, pp. 49-55, Enero-Marzo 2015. [En línea]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/rma/cma-2015/cma151g.pdf

M.A. Rosario-Villarreal, et al. “Factores que inciden en la gestión de proyectos de investigación científica”. Apuntes Universitarios, vol. 1, no. 1, pp. 46-67. Enero –Abril, 2019. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.17162/au.v1i1.349

A. Beltrán-Duque, R. D. Echeverry-Romero, C. A. Restrepo-Rivillas y A Rodríguez- Orejuela. “Investigación en administración y su impacto en comunidades académicas internacionales”. 1 Ed. Colombia: Universidad Externado de Colombia, 2017.

A. Rodríguez-Fuentes y M. J. Caurcel-Cara. “Aproximación cualitativa del escudriño en Psicología educativa”. Propósitos y Representaciones, vol. 7, no 1, pp. 01-09. Enero – Abril, 2019. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.301

L. Ferreira- Dos Santos, A. C. Dos Santos-Nobre, T. C. Resende da Silva y A. S. Martins-Ramos, “Análise de stakeholders na Gestão de Projetos Sociais”. Revista de Gestão e Projetos, vol. 10, no. 1, pp. 37-50, 2019. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.5585/gep.v10i1.10957

M. Brauer-Gomes, A. Borges, L. E. Finkelsteinas-Tractenberg, & L. Pereira Pinheiro Junior, “Gestão de Stakeholders (GS) no Gerenciamento de Projetos (GP): Casos Múltiplos sob a Luz do PMBOK”. South American Development Society Journal, vol. 3, no. 7, pp. 158-173, 217. [En línea]. Disponible en: http://dx.doi.org/10.24325/issn.2446-5763.v3i7p158-173

J. Catanio, G. Armstrong & J. Tucker “Project management certification and exerience: The impact on the triple Constraint”. Journal of advances in information technology, vol. 4, no. 1s, pp. 8-19, 2013. [En línea]. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4304 / jait.4.1.8-19

A. A. Aibinu & M. K. Fageha, “Managing Project Scope Definition to Improve Stakeholders. Participation and Enhance Project Outcome”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol. 74s, pp. 154–164, 2013. [En línea]. Disponible en: https://www.academia.edu/3472424/Managing_Project_Scope_Definition_to_Improve_Stakeholders_Participation_and_Enhance_Project_Outcome

M. N. Mirza, Z. Pourzolfaghar & M. Shahnazari, “Significance of Scope in Project Success”. Procedia Technology, vol. 9s, pp. 722–729, 2013. [En línea]. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.protcy.2013.12.080i:10.1016/j.sbspro.2013.03.038 70

J. N. Estrada-Reyes, “Análisis de la gestión de proyectos a nivel mundial” Palermo Business Review, no. 12, pp. 61-98, 2015. [En línea]. Disponible en: https://www.palermo.edu/economicas/cbrs/pdf/pbr12/BusinessReview12_02.pdf

O. Zwikael, “The relative importance of the PMBOK® Guide ’s nine Knowledge Areas during project planning,” Proj. Manag. J., vol. 40, no. 4, pp. 94–103, Diciembre, 2009.

H. Castro-Silva, H. Diez-Silva, y L. Quijano-Brand, “Plan de gestión de costos en dirección de proyectos: aplicación en una empresa del sector minero-industrial de Colombia”. Revista Escuela De Administración De Negocios, vol. 74, pp. 22-39, 2013. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.21158/01208160.n74.2013.734

K. Conboy, “Project failure en mass: a study of loose budgetary control in ISD projects”, European Journal of Information Systems, vol. 8 no. 40, pp. 273-287, 2017. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.1057/ejis.2010.7

C. Jones, “Software Project Management Practices: Failure Versus Success ©”, The Journal of Defense Software Engineering, vol. 17 no. 10, pp. 5-9, 2004.

G. Pan, R. Hackney & S.L. Pan, “Information systems implementation failure: insights from prism”, International Journal of Information Management, vol. 28, no. 4, pp. 259-269, 2008. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2007.07.001

G. J. Correa-Henao, E. M. Ríos-González y J. C. Acevedo-Moreno “Evolución de la cultura de la gestión de riesgos en el entorno empresarial colombiano”, Journal of Engineering and Technology, vol, 6, no. 1, pp. 22-45, 2017. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.22507/jet.v6n1a2

H. Laurie, D.L Hughes, Y. K. Dwivedi, A.C. Simintiras, N.P. Rana, & L. Hughes, “Success and Failure of IS/IT Projects: A State of the Art Analysis and Future Directions (SpringerBriefs in Information Systems)”. Cronfa, 2016. [En línea]. Disponible en: https://doi.org10.1007/978-3-319-23000-9_1

Published

2021-01-01

How to Cite

Ramírez-Delgado, R. P. (2021). Management of the planning of engineering research and extension projects, based on PMI guidelines. Mundo FESC Journal, 11(21), 166–181. Retrieved from https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/859

Issue

Section

Artículo Originales