Learning strategies, characteristics in times of pandemic

Authors

  • Fulbia Emilia Cerón -Gómez Fundación Universitaria Cafam
  • Martha Lucia Páez -Cely Fundación Universitaria Cafam

Keywords:

Autonomous learning, meaningful learning, pedagogy, skills, technology, TPCK

Abstract

This work presents the result of the modification in teaching-learning habits caused by the Covid-19 pandemic. The research was developed under the action-research approach, in which research, action in the classroom, and training are permanently articulated, and where the teacher investigates the same actions, activities of their teaching work. Academic activities that respond to the TPCK method (Technological Pedagogical Content Knowledge) were developed with Engineering students in the Probability course. The TPACK method relates the pedagogical, technological, and disciplinary knowledge of Teachers and allows the development of skills in students. In the activities presented by the students, the development of skills, good management of technological resources, and a high degree of creativity was evidenced, all of this as a result of the commitment and desire to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ministerio de Salud y Protección Social, “Resolución No. 0385 de 2020,” Emergencia Sanitaria por el COVID 19 y medidas adoptadas, 2020

Ministerio de Educación Nacional, “Directiva Ministerial no. 04 para Instituciones de Educación Superior”, 2020. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-394296_recurso_1.pdf

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe, “COVID-19 y educación superior : De los efectos inmediatos al día después”, 2020, [En línea]. Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-060420-ES-2.pdf

A. W. Bates, Enseñar en la Era Digital – Simple Book Production, Licence Commons, Buenos Aires: Centro de Educación a Distancia y el Sector de Traducciones de la Facultad de Ingeniería – Universidad de Buenos Aires

A. M. Colmenares, “Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción”, Voces y Silenc. Rev. Latinoam. Educ., vol. 3, no. 1, pp. 102–115, 2012. doi: 10.18175/vys3.1.2012.07

M. J. Koehler, P. Mishra y W. Cain, “¿Qué son los Saberes Tecnológicos y Pedagógicos del Contenido (TPACK)? What Is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)?,” Virtualidad, Educ. y Ciencia., vol. 6, no. 10, pp. 9–23, 2015

R. A. Salas-Rueda, “Uso del modelo TPACK como herramienta de innovación para el proceso de enseñanza-aprendizaje en matemáticas,” Perspect. Educ., vol. 57, no. 2, 2018. doi: 10.4151/07189729-vol.57-iss.2-art.689

C. Vallejo, “Monográfico: Introducción de las tecnologías en la educación - TPACK - Observatorio Tecnológico”, 2013. [En línea]. Disponible en: http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/es/cajon-de-sastre/38-cajon-de-sastre/1092-monografico-introduccion-de-las-tecnologias-en-la-educacion?start=1

“TPACK Newsletters”, 2020. [En línea]. Disponible en: https://activitytypes.wm.edu/TPACKNewsletters/index.html

J. Collazos, C. A. Mendoza, “How to take advantage of cooperative learning in the classroom”, Educ. y Educ., vol. 9, no. 4128, pp. 61–76, 2006

J. Silva Quiroz, D. Maturana Castillo, J. Silva Quiroz, y D. Maturana Castillo, “Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior”, Innovación Educ. (México, DF), vol. 17, no. 73, pp. 117–131, 2017

A. Ojeda Cabrera, F. E. Díaz Cuéllar, L. González Landrián, P. Pinedo Melis, y M. E. Hernández Gener, “Los mapas conceptuales: Una poderosa herramienta para el aprendizaje significativo", ACIMED, vol. 15, no. 5. 2007

M. J. H. (Universidad de B. Tovar y J. A. M. L. (Universidad de Burgos), “Introducción,” Licencia Creative Commons Reconocimiento 3.0. 2020. [En línea]. Disponible en: http://antia.usal.es/sharedir/tutoriales/Mapasconceptuales/introduccion.html

F. Mora-Vicariol y C. Hooper-Simpson, “Trabajo colaborativo en ambientes virtuales de aprendizaje: Algunas reflexiones y perspectivas estudiantiles”, Rev. Electrónica Educ., vol. 20, no. 2, p. 1, 2016, doi: 10.15359/ree.20-2.19

M. Romero-Ariza, “Inquiry-based learning: Is there enough evidence of its benefits in science education?”, Rev. Eureka, vol. 14, no. 2, pp. 286–299, 2017

J. L. Risco-Martín, M. Sánchez-Élez, and I. Pardines, “Experiencia educativa para fomentar el aprendizaje autónomo a través de preguntas tipo test generadas por los alumnos,” in XVII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI 2011), pp. 283–291, 2011

F. Germain, J. Vicente, C. Pérez-Rico, y P. Villa, “Formulación de preguntas de respuesta múltiple: un modelo de aprendizaje basado en competencias”, Rev. la Fund. Educ. Médica, vol. 19, no. 1, p. 27, 2016, doi: 10.33588/fem.191.820

Y. H. Ching, D. Yang, Y. K. Baek, and S. Baldwin, “Enhancing graduate students’ reflection in e-portfolios using the TPACK framework”, Australas. J. Educ. Technol., vol. 32, no. 5, pp. 108–122, Nov. 2016, doi: 10.14742/ajet.2830

S. J. Cabus, C. Haelermans y S. Franken, “SMART in Mathematics? Exploring the effects of in-class-level differentiation using SMARTboard on math proficiency”, Br. J. Educ. Technol., vol. 48, no. 1, pp. 145–161, 2017, doi: 10.1111/bjet.12350

Published

2021-09-01

How to Cite

Cerón -Gómez, F. E. ., & Páez -Cely, M. L. . (2021). Learning strategies, characteristics in times of pandemic. Mundo FESC Journal, 11(S2), 155–171. Retrieved from https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/921

Issue

Section

Articulos