Computer tool for pedagogical use for the modeling of bipolar junction transistors BJT

Authors

  • Gabriela Sierra-Peñaranda Universidad Francisco de Paula Santander
  • Karla Cecilia Puerto-López Universidad Francisco de Paula Santander
  • Fabian Gómez-López Universidad Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.143

Keywords:

Herramienta computacional, transistor de unión bipolar, modelamiento, proceso de aprendizaje, apoyo docente, Matlab.

Abstract

Abstract

The current world is experiencing constant advances in technology, acquisition and updating of information; therefore, the need to acquire new knowledge is evident. Current education seeks to find through technological means the way to make understanding more accessible. The objective of this research work is to design an educational computational tool corresponding to the Electronic I subject aimed at sixth-semester students of the Electronic
Engineer degree at the Francisco de Paula Santander University. This application of educational type presents a methodology based on the analysis of the environment, design of the various configurations of the BJT Transistor, mathematical modeling, development and implementation of the tool, pilot test and employment in the classroom. As a result, a computational tool designed in Matlab (“MATriz LABoratory”) was obtained, which allows to design and calculate the various parameters used in the operating configurations of the bipolar junction transistors (Bipolar Junction Transistor, BJT); as are the half wave and full wave rectifier circuit with diodes (conduct current in the direct direction), fixed polarization and voltage division and the configurations of common emitter, common collector and common base, looking to support the thematic views in the classroom and in the execution of the laboratory practices, obtaining in this way a more interactive learning and that facilitates the reinforcement of the concepts acquired in the subject.

keywords: Computational tool, bipolar junction transistor, modeling, learning process, teacher support, matlab

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gabriela Sierra-Peñaranda, Universidad Francisco de Paula Santander
    Especialista en Administración de Negocios Internacionales
  • Karla Cecilia Puerto-López, Universidad Francisco de Paula Santander
    Especialista en Servicios y Redes de Telecomunicaciones, Magíster en Ingeniería de Telecomunicaciones
  • Fabian Gómez-López, Universidad Francisco de Paula Santander
    Ingeniero Electrónico

References

Artopoulos, A., & Kozak, D. (2011). estilos de adopción de tecnología en la educación latinoamericana. Revista iberoamericana de ciencia tecnologia y sociedad. Obtenido de http://revistacts.net/files/Artopoulos(2).pdf

Ararat , E. M. (Enero - Junio de 2017). Análisis del uso de las redes sociales en los estudiantes. Mundo Fesc(13), 106-114.

Barragan, D. (2017). Matpic. Recuperado de: Matpic: http://www.matpic.com/esp/matlab/interfaz_grafica.html

Cabrera, J., Sanchez, I. & Rojas, F. (s.f.). Uso de objetos virtuales de aprendizaje OVAS como estrategia de. Asociacion Colombiana de Facultdes de Ingeneiria. Recuperado de: https://www.educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/602/291

Cardona, H., Burgos, M., González, J., Isaac, I. & López, G. (Junio de 2012). Aplicación en Matlab para la programación del despacho Hidrotérmico. Investigaciones aplicadas, 6(2),42-53. Recuperado de: http://revistas.upb.edu.co/index.pvhp/investigacionesaplicad

Charre, S., Alcala, J., Lopez, N., & Duran, M. (2014). Sistema Didáctico de Control de Presión,. Formación Universitaria, 7(5), 33-40. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062014000500005

Gamarra, M., Bertel , F. & Velásquez, J. (2016). Herramienta de Software para el Aprendizaje de Sistemas Difusos en un Curso de Control Digital. Formación Universitaria, 9(4), 33-40. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000400005

Lopez, C. (2009). Perspectiva de los alumnos por el uso del Blog en el aula. Revista Internacional de Educación en Ingenieria, 2(1). 19-29.

López, J., & Arango, J. (Enero - Junio de 2015). Algoritmo genético para reducir el makespan en un flowshop híbrido flexible con máquinas paralelas no relacionadas y tiempos de alistamiento dependientes de la secuencia. (U. Libre, Ed.) Entramado, II(1).

Lorandi, A., Saba, G., Hernández S. & Guevara, E. (2011). Los Laboratorios Virtuales y Laboratorios Remotos en la Enseñanza de

la Ingeniería. Revista internacional devveducación en Ingenieria, 4. 24-30

Marista, U. (Agosto de 2014). Proceso de enseñanza aprendizaje. Recuperado de: Universidad Marista de Mérida. Recuperado de: http://www.marista.edu.mx/p/6/procesode-ensenanza-aprendizaje

J Mendoza (11 de septiembre de 2007). Polarización del bjt: polarización fija [Mensaje en un blog]. Recuperado de: http://jorgemendozapua. blogspot.com.co/2007/09/polarizacion-del-bjt.html

Monbrun, O. (s.f.). Automatización, c.a. Recuperado de: http://www.eldish.net/hp/automat/matlab.htm

Morales, A. (2009). Innovación social: un ámbito de interés para los servicios sociales. EKAINA. Obtenido de http://www.zerbitzuan.net/

documentos/zerbitzuan/12.pdf

Pérez , O., & Sánchez , J. (2018). Impacto pedagógico del avance tecnológico de las herramientas en el diseño de sistemas digitales. Revista Internacional de Educación en Ingeniería, 10(1). 4-15.

Plata, R. (2008). MatLab & Redes Neuronales. Revistas Bolivianas(1), 96-102.

Porras, H., Sanchez, O., Galvis, J. a., Jaimes, N. A., & Castañeda, K. (2015). Tecnologías “Building Information Modeling” en la elaboración de presupuestos de construcción de estructuras en concreto. (U. Libre, Ed.) Entramado, II(1), 230 - 249. DOI: https://doi.org/10.18041/entramado.2015v11n1.21116

Rosales, G. (2010). Uso de Matlab para la enseñanza y aprendizaje de la solución de las ecuaciones lineales con enfoque geométrico

para ingeniería. Journal of Engineering and Education, 6(10), 59-68.

Salao, J. (2009). Estudio de las técnicas de inteligencia artificial mediante el apoyo de un software educativo. Riobamba: Trabajo fin de

carrera, Facultad de Informática y Electrónica, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo.

Sánchez, K. & Guerrero A. (2013). Entorno visual de aprendizaje para las configuraciones de los transistores BJT como amplificadores.

Universidad Cooperativa de Colombia, 11(20)79-86

Semenov, A. (1996). Las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza. Moscú: Instituto de Educación

Abierta de Moscú.

Torres, Y. & Macias, N. (2009). Software Educativo como apoyo en el proceso de enseñanza aprendizaje del método de reducción en la

resolución de ecuaciones lineales. (Trabajo de pregrado).Universidad de Los Andes.

Vásquez, , R., Posada, N. & Castrillon, F. (2015). Desarrollo de una Estación Experimental Multipropósito para la Enseñanza en Control DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062015000500004

de Procesos. Formación Universitaria, 8(5),25-34.

Villafuerte , R., Villafuerte, R., Mejia, E. & Medina, J. (2012). Métodos numéricos en el proceso. Revista Internacional de la Educación en Ingeniería, 5(1), 45-53.

Wang, L. & Liu, Z. (2008). Comprehensive Mechanism and Structure-Sensitivity of Ethanol Oxidation on Platinum: New Transition-State Searching Method for Resolving the Complex Reaction Network. Journal of the american chemical society. DOI: https://doi.org/10.1021/ja801648h

Downloads

Published

2017-07-01

Issue

Section

Articulos

How to Cite

Sierra-Peñaranda, G., Puerto-López, K. C., & Gómez-López, F. (2017). Computer tool for pedagogical use for the modeling of bipolar junction transistors BJT. Mundo FESC Journal, 7(14), 85-97. https://doi.org/10.61799/2216-0388.143

Most read articles by the same author(s)