Managerial Competencies: A Critical Perspective On The Coloniality Of Knowledge From A Bibliometric Analysis
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1723Keywords:
Managerial competencias, Bibliometric análisis, Coloniality of knowledge, Scientific production, Critical perspectivesAbstract
The study explores the academic production on managerial competencies through a bibliometric analysis based on Scopus data, covering the period from 2019 to 2024. The methodology adopts a mixed-methods approach (quantitative bibliometric analysis and critical hermeneutics), which included a systematic literature search using terms such as “managerial competencies” and “management skills,” resulting in the collection of 4,310 documents for analysis. Tools such as VOSviewer were employed to map co-citations, co-authorship, and keyword co-occurrence, enabling the identification of trends, influential authors, and emerging themes. The results reveal a concentration of scientific production in countries of the Global North, with the United States leading in both publications and citations. This study critiques the coloniality of knowledge, highlighting how hegemonic structures in scientific production perpetuate inequalities by marginalizing research from the Global South. The research underscores the need to address managerial competencies from more diverse and context-sensitive perspectives, particularly in Latin America.
Downloads
References
[1] M. Acurero, M. Wihiler y A. Henao, “Políticas públicas, el sector empresarial y las competencias laborales de los egresados de las instituciones de educación superior: una visión compartida desde la integralidad del ser. Universidad Nacional Experimental “Rafael María Baralt” UNERMB, 2018 Disponible en: https://repositorio.cecar.edu.co/handle/cecar/2257
[2] W. Mignolo, The Darker Side of Western Modernity: Global Futures, Decolonial Options. Duke University Press. 2011. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822394501
[3] E. Lander, La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Editorial CLACSO. Buenos Aires, 2000.
[4] M. Bordons, “Evaluación de la actividad científica a través de indicadores bibliométricos” Revista española de cardiología, 52(10), 790-800, 1999. https://doi.org/10.1016/S0300-8932(99)75008-6 DOI: https://doi.org/10.1016/S0300-8932(99)75008-6
[5] C. Boeris, “Las fuentes de datos en los estudios bibliométricos”, 2011. Disponible en: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/226486 [accedido:27-jun-2024]
[6] G. González-Alcaide, “Bibliometric studies outside the information science and library science field: uncontainable or uncontrollable?” Scientometrics, 126(8), 6837-6870, 2021. https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-021-04061-3 DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-021-04061-3
[7] M. Gallegos, A. Pérez-Acosta, H. Klappenbach, W. López & C. Bregman, “Los estudios bibliométricos en el campo de la psicología iberoamericana: Una revisión metabibliométrica”, Interdisciplinaria, 37 (2), 95-116, 2020. http://dx.doi.org/10.16888/interd.2020.37.2.6 DOI: https://doi.org/10.16888/interd.2020.37.2.6
[8] S. Acosta, E. Vargas-Acosta, y R. Perozo, “Epistemología y competencias gerenciales en el siglo XXI. Revisión de la literatura”, Revista Latinoamericana de Difusión Científica, 6 (11), 336-347, 2024.
[9] R. Sunindijo, “Project manager skills for improving project performance”, International journal of business performance management, 16(1), 67-83. DOI:10.1504/IJBPM.2015.066041 DOI: https://doi.org/10.1504/IJBPM.2015.066041
[10] J. Gamboa-Salinas, M. Mancheno-Saá, y J. Hurtado-Yugcha, “Competencias Gerenciales y Transición digital para Mipymes Zona 3-Ecuador”. Revista Venezolana De Gerencia, 28(101), 297-315, 2023. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.101.19 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.101.19
[11] M. Marhraoui, "Digital skills for project managers: A systematic literature Review. Procedia Computer Science, 219, 1591-1598, 2023. https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.01.451 DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.01.451
[12] Y.R. Casadiego-Duque, C.F. Rico-Rojas, M.E. Contreras-Cáceres, M.M. Calderón-Contreras, “Diagnóstico empresarial como herramienta de análisis competitivo en las MiPymes ubicadas en san José de Cúcuta”, Mundo Fesc, vol. 10, no. 20, pp. 64-73, 2020 DOI: https://doi.org/10.61799/2216-0388.622
[13] M. Graterol, D. Rojas, Y. Chirinos, y Y. Alaña, “Responsabilidad ética herramienta para mejorar la competitividad del sector servicios petroleros”. En Tendencias en la Investigación Universitaria. Una visión desde Latinoamérica. Y. Chirinos., A. García., L. Camejo., N. Barbera. y V. Meriño (Eds). 2, (2), pp. 04 – 30. 2018. Coro. Venezuela. http://www.doi.org/10.47212/tendencias2018vol.ii.2
[14] A. Córdoba. “Formación gerencial para la creación y sostenibilidad de empresas de calzado”, Revista Visión Internacional, vol. 7, no 1, pp. 58-96, 2022. DOI: https://doi.org/10.22463/27111121.3509 DOI: https://doi.org/10.22463/27111121.3509
[15] E. Méndez, A. de Dios y E. Méndez, “Propuesta metodológica para determinar competencias gerenciales en condiciones de comercio electrónico en México”, Retos de la Dirección, 13 (2), 20-41, 2019. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552019000200020&lng=en&tlng=en
[16] P. De Freitas, & C. Odelius, “Managerial competence scale for the public sector”. Cadernos EBAPE. BR, 20(2), 218-233, 2022. https://doi.org/10.1590/1679-395120210050x DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395120210050
[17] M. Fleury, & M. Oliveira, Gestão estratégica do conhecimento: integrando aprendizagem, conhecimento e competencias, editorial Atlas 2001 https://repositorio.usp.br/item/001286892
[18] M. Lloyd, “Colonialidad del poder, del ser y del saber en una universidad intercultural en México”, Revista de la educación superior, 52 (205), 41-62, 2023. https://doi.org/10.36857/resu.2023.205.2369
[19] J. Wedig, “Conhecimento não se vende”: a colonialidade eo embate de perspectivas sobre os conhecimentos tradicionais. Civitas-Revista de Ciências Sociais, 21(2), 334-343, 2021. https://doi.org/10.15448/1984-7289.2021.2.36119 DOI: https://doi.org/10.15448/1984-7289.2021.2.36119
[20] F. Moreno-Gomez, “Colonialidad del saber en el proceso de publicación científica”, Salutem Scientia Spiritus, 10(1), 1-14, 2024.
[21] Z. Palermo,“Una violencia invisible: la “colonialidad del saber”. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales-Universidad Nacional de Jujuy, (38), 79-88. 2010.
[22] L. Paz-Enrique, J. Núñez-Jover, & E. Hernández-Alfonso, “Pensamiento latinoamericano en ciencia, tecnología e innovación: políticas, determinantes y prácticas”, Desde el Sur, 14(1), 2022. http://dx.doi.org/10.21142/des-1401-2022-0008 DOI: https://doi.org/10.21142/DES-1401-2022-0008
[23] S. De Sousa, Construyendo las Epistemologías del Sur: para un pensamiento alternativo de alternativas. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, CLACSO, 2023.
[24] M. Ferreira, & M. Hemais, “Horizons of decolonization in marketing: a proposal based on the critique of coloniality of the globalization of markets theory”. Cadernos EBAPE. BR, 21, e2022-0134, 2023. https://doi.org/10.1590/1679-395120220134x DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395120220134
[25] S. Mendoza, y T. Paravic, “Origen, clasificación y desafíos de las revistas científicas”. Investigación y postgrado, 21(1), 49-75, 2006.
[26] J. García, “Descolonizar el pasado. Perspectivas críticas con los legados coloniales en la historia y la historiografía”, Antipoda. Revista de Antropología y Arqueología, (51), 51-75, 2023. https://doi.org/10.7440/antipoda51.2023.03 DOI: https://doi.org/10.7440/antipoda51.2023.03
[27] A. Ocaña, “Decolonizar las ciencias sociales: altersofía y hacer decolonial”. Utopía y Praxis Latinoamericana, 27(98), 2022. https://doi.org/10.5281/zenodo.6615732
[28] M. I., Gómez, D. C. Saldarriaga Grisales, M. C. López Gil, y L. M, Zapata, “Estudios decoloniales y poscoloniales. Posturas acerca de la modernidad/colonialidad y el eurocentrismo”, Ratio Juris UNAULA, 12 (24), pp. 27–60. 2017. https://doi.org/10.24142/raju.v12n24a2 DOI: https://doi.org/10.24142/raju.v12n24a2
[29] A. Quijano, “Coloniality of power, Eurocentrism, and Latin America”. Nepantla: Views from South, 1(3), 533–580, 2000.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mundo FESC Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.