Multi-stage model in emotions in health personnel

Authors

  • Mawency Vergel-Ortega Universidad Francisco de Paula Santander
  • Henry de Jesús Gallardo-Pérez Universidad Francisco de Paula Santander
  • Cesar Augusto Dávila-Carrillo Universidad Francisco de Paula Santander https://orcid.org/0000-0003-1376-2832

Keywords:

Cultural Competency, Emotions, Health Personnel, Organisations, Theoretical Models

Abstract

Introduction: The research follows a quantitative approach of multi-stage analysis on professionals within each institution (stage 1) and between several institutions (stage 2). Objective: to identify emotions in health personnel in Norte de Santander-Colombia. Materials and methods: explanatory, correlational, quasi-experimental study. The sample was conformed by 120 health professionals, applying a structured instrument of 10 questions in nominal scale to measure personal variables, emotions, and, Likert scale of 20 questions in order to analyze competences. Results: Health professionals from the same institution have the same stage of competence and emotion management as those from another health institution; variables were incorporated to predict the stages: health institution, health professional and their relationship. Conclusion: A multistage model of emotions is estimated that describes a high correlation between actions to avoid, delay, or attenuate an illness, obtain functional, physical, and mental recovery of an individual in promoting active and effective participation in his or her community and institutional strategy, with the management of emotions by health professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

J. Dispenza, Deja de ser tú: la mente crea la realidad. Barcelona: Urano, 2012

L. A. Sroufe, Desarrollo emocional: la organización de la vida emocional en los primeros años.MInglaterra: Oxford University Press, 2000

A. Chirino, y E. Hernández, “Comunicación afectiva y manejo de las emociones en la formación de profesionales de la salud”, Educación Médica Superior, vol. 29, no. 4, pp. 872-979, 2015

A. García-Herrera, “Los sentimientos y las emociones en proceso de mediación”, Revista de Mediación, vol. 10, no. 1, pp. 1-7, 2017. Disponible en: https://revistademediacion.com/wp-content/uploads/2017/06/Revista19-e5.pdf

E.G. Fernández-Abascal, B. Rodríguez, M. Jiménez, M. Martín, y F. Domínguez, Psicología de la Emoción. Madrid: Universitaria Ramón Areces, 2018

P.J. Lang, “Fear reduction and fear behavior: Problems in treating a construct”. En J. U. Shilen (Ed.), Research in psychotherapy, 1968, pp. 90-102. Doi:10.1037/10546-004

E. Scheerer, “Wilhelm Wundt's psychology of memory” Psychological Research, vol. 42, pp. 135–155, 1980. Doi: 10.1007/BF00308698

M. Astres-Fermandes, y A. Alves de alencar, “Salud mental y estres ocupacional en trabajadores de la salud a la primera línea de la pandemia de COVID-19” Revista Cuidarte, vol. 11, no. 2, pp.1222, 2020. Doi: 10.15649/cuidarte.1222

M. Martínez, C. Inglés, A. Cano, A. y J. García, “Estado actual de la investigación sobre la teoría tridimensional de la ansiedad de Lang”, Ansiedad y Estrés, vol. 18, no. 2-3, pp. 201-219, 2012

A. Barragán, y C. Morales, “Psicología de las emociones positivas: generalidades y beneficios” Enseñanza e Investigación en Psicología, vol. 19, no. 1, pp.103-118, 2014

M. Galvis, “Teorías y modelos de enfermería usados en la enfermería psiquiátrica”, Revista Cuidarte, vol. 6, no. 2, pp. 1108-1120, 2015. Doi: 10.15649/cuidarte.v6i2.172

L. Greenberg, y S. Pavio, Trabajar con las emociones en psicoterapia. Madrid: Paidós, 2000

F. Alonso, C. Esteban, C Calatayud, B. Alamar, y A. Egido, Emociones y Conducción: Teoría y Fundamentos. Valencia: Attitudes, 2006

M. Chóliz-Montañés, Psicología de la Emoción: El Proceso Emocional. Valencia: Universidad de valencia, 2005

R. Plutchik, “Emotion: A Psychoevolutionary Synthesis” Nueva York; Harper & Row, 1980

C. E. Izard, “Basic emotions, relations among emotions, and emotion-cognition relations”, Psychological Review. No. 99, pp. 561-565, Doi: 10.1037/0033-295X.99.3.561

J. Moros, Evaluación de las competencias investigativas en los estudiantes de maestría de la Universidad Nacional Experimental del Táchira mediante el uso de modelos de regresión multinivel. Ecomatemático, vol. 9, no. 1, pp. 51-64. Doi: 10.22463/17948231.1670

M. Vergel, J. Martínez-Lozano, J, y J. Orjuela, Modelos estimados de análisis de supervivencia para el tiempo de permanencia de los estudiantes de la Universidad Francisco de Paula Santander. Respuestas, vol. 21, no. 2, pp. 24-36, 2016. Doi: 10.22463/0122820X.775

Ministerio de Salud. Documentos técnicos covid-19. 2020. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/salud/publica/PET/Paginas/Documentos-tecnicos-covid-19.aspx

Ministerio de Salud. Mejorando los resultados en salud y la experiencia del usuario. 2020. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/Paginas/default.aspx

E. Lorenzini, “Pesquisa de métodos mistos nas ciências da saúde” Revista Cuidarte, vol. 8, no. 2, pp. 1549-1560, 2017. Doi: 10.15649/cuidarte.v8i2.406

H. Gallardo, M. Vergel, y F. Villamizar, “Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática”, Logos, Ciencia y Tecnología, vol. 9, no. 2, pp. 85-96, 2017. Doi: 10.22335/rlct.v9i2.458

J. Argibay, “Muestra en Investigación Cuantitativa”. Subjetividad y Procesos Cognitivos, vol. 13, no. 1, pp. 13-29, 2009

T. Otzen, y C. Manterola, “Técnicas de muestreo sobre una población a estudio” Int. J. Morphol, vol. 35, no. 1, pp. 227-232, 2017. Doi: 10.4067/S0717-95022017000100037

H. Goldstein, Multilevel statistical models Estados Unidos: Wiley, 1999

H. Quené, & H. Van Den Bergh, “On multi-level modeling of data from repeated measured designs: a tutorial”, Speech Communication, no. 43, pp. 103-121, 2004. Doi: 10.1016/j.specom.2004.02.004

E. Bologna, “Tendencias en el análisis estadístico” Evaluar, vol. 11, no. 1, pp. 59-84, 2012. Doi: 10.35670/1667-4545.v11.n1.2842

Published

2021-07-01

How to Cite

Vergel-Ortega, M., Gallardo-Pérez, H. de J., & Dávila-Carrillo, C. A. . (2021). Multi-stage model in emotions in health personnel. Mundo FESC Journal, 11(22), 34–47. Retrieved from https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/799

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2