Business, family relationships and commercial networks in the Colombian Caribbean neighborhood store

Authors

Keywords:

Business, family relationships, commercial networks, neighborhood stores

Abstract

This article makes an approach to neighborhood stores as a strategic business unit, family ties as a fundamental element for the creation and permanence; and commercial networks, as associated elements of great importance in the commercial activity of these businesses traditionally known for their informality and their particular way of satisfying consumption needs, especially in popular sectors of the Colombian Caribbean. Thus, using the qualitative paradigm and making use of grounded theory as a methodological strategy, neighborhood stores and their actors in the Colombian Caribbean were taken as the object of analysis. The findings reveal the emergence of two types of family relationships in the framework of the transfer, these are of a direct and supportive nature where both can occur under certain particularities and conditions. Finally, the emergence of family networks in business as a determining characteristic of these family enterprises.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Alvarez A and H. Villa O, “Evaluación de la disponibilidad de las TIC’S (Tecnología de la Información y Comunicaciones) en las tiendas de barrio de Barranquilla. Ing.,” Uninorte, 2012

A. Rojas, “Tienda de barrio. La mejor forma de posicionarse en el mercado colombiano.” Universidad Nueva Granada, Bogotá D.C., pp. 1–37, 2014

C. A. Areiza, “Presente y futuro del canal tradicional en la ciudad de Cali,” Estud. Gerenciales, vol. 81, pp. 21–26, 2001

C. Cruz and M. Nordqvist, “Entrepreneurial orientation in family firms: A generational perspective,” Small Bus. Econ., vol. 38, no. 1, pp. 33–49, 2012

D. Gaitán, "Caracterización de las tiendas de barrio de Cartagena". Panorama, vol. 4, no. 8, pp. 59-71, 2010

D. Martinez, Teorías implícitas sobre la toma de decisiones y su relación con las prácticas comerciales en los tenderos Barranquilleros, Barranquilla, Colombia: Universidad Del Norte, 2014

D. Páramo and E. Ramírez, “Significaciones rituales asociadas a la labor de los tenderos de barrio,” Pensam. y Gestión, no. 28, 2010

D. Páramo Morales, “Cultura y negocios internacionales.,” Pensam. Gestión, no. 30, p. 1, 2011

D. Páramo, O. García, and M. Arias, “Hacia una tipología de tenderos de Manizales ( Colombia ) pp,” Rev. Pensam. y Gestión, vol. 30, pp. 93–122, 2011

E. R. Plazas, Marketing relacional practicado entre consumidores y tenderos en la tienda tradicional, ULSETB, 2013

E. Ramírez Plazas, "¿Por qué las tiendas de barrio en colombia no han fracasado frente a la llegada de las grandes cadenas de supermercados?", Entornos, vol. 1, no. 21, pp. 37-50, sep. 2008

H. Arenas, A. Cardona, and R. Balvín, “La empresa familiar , el protocolo y la sucesión familiar,” Estud. Gerenciales, vol. 30, no. 132, pp. 252–258, 2014

J. Acosta, Así han evolucionado las tiendas de barrio, 2017. [En línea]. Disponible en: https://www.portafolio.co/negocios/asi-han-evolucionado-lastiendas-de-barrio-511902

J. C. Casillas, C. Díaz, and A. Vásquez, “La gestión de la empresa familiar.” Thomson, Madrid (España), 2005

J. C. Sanclemente Tellez, “La reputación del tendero de barrio ante su mercado y sus consecuencias,” Universidad EAFIT, 2012

J. Carrera, “Pulperos y pulperías rurales bonaerenses : Su influencia en la campaña y los pueblos, 1780-1820,” Universidad Nacional de la Plata, 2010

J. Casares and V. Martín, “Evolucion de la distribución comercial y de los habitos de compra: del dualismo al polimorfismo,” ICE- Inf. Comer. Española, vol. 811, pp. 323–348, 2003

J. Córdoba and L. Cano, “Estudio de hábitos y valores de los consumidores del canal tradicional tiendas de barrio de la ciudad de Cali,” Entramado, vol. 5, no. 2, pp. 44–63, 2009

J. Ferro, O. Ibarra, E. Gómez, Historia empresarial de Barranquilla (1880-1980), 1.ª ed. Barranquilla, Colombia: Editorial Universidad del Norte, 2015

J. Luis and M. Luna, “Confianza y desempeño en las redes sociales,” Rev. Mex. Sociol., 2005

J. P. Larsen, App para las tiendas de barrio en tiempos de coronavirus, 2020. [En línea]. Disponible en: https://www.portafolio.co/mascontenido/app-paralas-tiendas-de-barrio-en-tiempos-decoronavirus-541973

J. San martín and J. Durán, “Sucesión y su relación con endeudamiento y desempeño en empresas familiares,” Contaduría y Adm., vol. 61, no. 1, pp. 41–57, 2016

L. Naldi, M. Nordqvist, K. Sjöberg, and J. Wiklund, “Entrepreneurial orientation, risk taking, and performance in family firms,” Fam. Bus. Rev., vol. 20, no. 1, pp. 33–47, 2007

M. Echeverri, Los colombianos todavía prefieren la tienda de barrio con tendero, Bogotá, Cololmbia: La República, 2017

M. K. C. Suárez, M. C. Déniz, and J. D. Martín, “El clima familiar y la benevolencia entre los miembros del equipo de alta dirección como antecedentes de la orientación hacia los stakeholders en la empresa familiar,” Rev. Eur. Dir. y Econ. la Empres., vol. 23, no. 1, pp. 11–21, 2014

M. L. Reyna, “De la tiendita al supermercado: Los comerciantes chinos en América Latina y el Caribe,” Nueva Soc., vol. 203, pp. 128–137, 2006

P. Seetharaman, “Business models shifts: Impact of Covid-19,” Int. J. Inf. Manage., vol. 54, pp. 1–4, 2020, doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2020.102173

R. Tagiuri and J. Davis, “Bivalent attributes of the family firm,” Fam. Bus. Rev., vol. 9, no. 2, pp. 199–208, 1996

Revista Dinero, Dedo, la app que está reinventando las tiendas de barrio en tiempos de covid-19. 2003. [En línea]. Disponible en: https://www.semana.com/on-line/articulo/seguridad-alimentariala-tierra-no-se-rinde/688849/

R. Tagiuri and J. Davis, “Bivalent attributes of the family firm,” Fam. Bus. Rev., vol. 9, no. 2, pp. 199–208, 1996

S. A. Zahra, “Organizational learning and entrepreneurship in family firms: Exploring the moderating effect of ownership and cohesion,” Small Bus. Econ., vol. 38, no. 1, pp. 51–65, 2012

S. A. Tovar Espitia and C. X. Mendoza Gómez, “La importancia de la tienda de barrio como canal de distribución aplicado en la localidad La Candelaria,” p. 65, 2009

S. Londoño, S. Luis, R. Renhals, and O. Zuluaga, La economia de la tienda de barrio. Una exploración sobre la triologia de la tienda-tendero-familia, Fenalco An. Medellin, Col, 1992

S. M. Danes, J. Lee, K. Stafford, and R. K. Z. Heck, “The Effects of Ethnicity, Families and Culture on Entrepreneurial Experience: an Extension of Sustainable Family Business Theory,” J. Dev. Entrep., vol. 13, no. 03, pp. 229–268, 2008

T. Hernandez and A. Rojas, “Características socioculturales, fidelización y perfil de la tienda Barranquillera,” Uninorte, 2008

Published

2021-07-01

How to Cite

Contreras-Cuentas, M. M. ., Rojano-Alvarado, Y. N. ., & Galindo-Montero, A. A. . (2021). Business, family relationships and commercial networks in the Colombian Caribbean neighborhood store. Mundo FESC Journal, 11(S1), 49–63. Retrieved from https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/884

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)