Use of ICT for teaching newton's laws to university students

Authors

Keywords:

Video tutorials, learning, teaching, TIC

Abstract

The current research aims to identify the incidence of the use of video tutorials for the teaching-learning process of Newton's Laws in undergraduate students of Mathematics at the University Francisco de Paula Santander. We worked under the positivist paradigm, with the quantitative approach of pre-experimental design, with a sample of 43 students of the VI and V Semester, distributed: 22 students in group A (control) and 21 in group B (experimental), of which it was found that 65% equivalent to 28 students are male and 35% equivalent to 15 female students, also that 83% are of stratum 1 and 17% of stratum 2, that 100% of the students connect to classes from their smartphones. For the collection of the information, the Google form was used, as well as the academic semester cut-off grades in relation to the subject of Physics I. For the analysis, the software "Statistics of the social sciences" was used, which showed normal data distribution and a significant difference of 0.74 between the experimental and control groups, which affirms that the use of video tutorials has a positive influence on the teaching-learning process of Physics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Abusleme-Allimant, J. Hurtado-Almonacid y J. Páez-Herrera, “Una mirada crítica al estilo de enseñanza tradicional de mando directo: entre la eficiencia y la calidad educativa en educación Física”, Revista Digital de Educación Física, vol. 11, no. 64, pp. 46-58, 2020

C. D. Aguirre. “Las Fallas de la Escuela Tradicional: el Aburrimiento Escolar desde la Mirada de las Estudiantes del Colegio el Carmen Teresiano”, Universidad Metropolitana, 2020. [En Línea]. Disponible en: https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/79926/1030567527.2021.pdf?sequence=2&isAllowed=y

O. F. Borrero, “Análisis del nivel de calidad educativo en Colombia, a partir de los resultados de las pruebas PISA en el periodo 2012-2018”. Universidad Militar Nueva Granada, 2020. [En Línea]. Disponible en: https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/35718/BorreroForeroOswaldoFarid2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, “Programme For Interntional Student ssessment (PISA) Results From PISA”, 2018. [En Línea]. Disponible en: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf

Ministerio de Educación Nacional, “Icfes presentan nueva edición de la estrategia Evaluar para Avanzar 3° a 11°”, septiembre, 2021 [En Línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Noticias/405516:El-Ministerio-de-Educacion-Nacional-y-el-Icfes-presentan-nueva-edicion-de-la-estrategia-Evaluar-para-Avanzar-3-a-11

R. Carneiro, J. C. Toscano y T. Díaz. Los Desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid: Fundación Santillana, 2021

O. L. Rincón-Leal, L. K. Jaimes-Fonseca y R.A. Fonseca-Palacios, “Affective and interactive suitability indicators: an experience in physics from the onto-semiotic approach”, Journal of Physics: Conference Series, vol. 1674, no. 012018, pp. 1-6, junio 2020

C. J. Herrera y D. A. Hernández, Enseñanza y aprendizaje de la Física y Matemática Superior en Tiempos de Pandemia, Revista Multi-Ensayos, vol. 7, no. 14, pp. 2-8, julio 2021

L. L. Alfonso y M. C. Flórez, “Implementación de una caja experimental para favorecer la enseñanza de la física en estudiantes de básica primaria desde el Aprendizaje Basado en Proyecto”, Corporación Universitaria Minuto de Dios, 2020. [En Línea]. Disponible en:https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/10728/1/UVD.TNAT_AlfonsoLaura-Fl%C3%B3rezMar%C3%ADa_2020.

M. C. Ramos, “Las herramientas digitales educativas dirigidas a la enseñanza de la Matemática y la Física en la Carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales, Matemática y Física de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad Central del Ecuador”, Universidad Central de Ecuador, 2020. [En Línea]. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/22376/1/T-UCE-0010-FIL-1009.pdf

J. A. Guerrón, “Uso de Material Didáctico en el Estudio de las Leyes de Newton en los Estudiantes de Segundo Año de Bachillerato General Unificado del Colegio Universitario UTN de la Ciudad Ibarra, provincia de Imbabura, Periodo Académico 2018-2019” Universidad Técnica del Norte, 2019. [En Línea]. Disponible en: http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/9979/2/05%20FECYT%203528%20TRABAJO%20GRADO.pdf

I. Salcines-Talledo, I. Cifrián, N. González-Fernández y J. R. Viguri, “Estudio de caso sobre las percepciones de los estudiantes respecto al modelo Flipped Classroom en asignaturas de ingeniería. Diseño e implementación de un cuestionario”, Revista Complutense de Educación, vol. 31, no. 1, pp. 25-34, 2020

E. L. Latorre, K. P. Castro y I. D. Potes, Las TIC, las TAC y las TEP: Innovación Educativa en la Era Conceptual. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda, 2018

O. L. Rincón-Leal, M. Vergel-Ortega y L.S. Paz-Montes, “Mobile devices for the development of critical thinking in the learning of differential equations”, Journal of Physics: Conference Series, vol. 1408, no. 012015, pp. 1-6, junio 2019

J. S. A. Perilla. Las Nuevas Generaciones como un reto para la Educación Actual. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda. Escuela de Educación; Secretaría de Educación del Distrito, 2018

M. A. Caicedo, G. M. Saltos y W. J. Caicedo, “Uso de los medios digitales y su influencia en la generación Y & Z”, RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, vol. 5, no. Extra 1, pp. 194-207, 2021

J. E. Jaramillo, J. F. Rincón y O. L. Rincón, “Impact of learning styles on multiple intelligences in first semester math students”, Journal of Physics: Conference Series, vol. 1645, no. 012015, pp. 1-6, junio 2020

S. Miranda y J. A. Ortiz, “Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa”, RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativa, vol. 11, no. 21, pp. 1-18, diciembre 2020

R. Hernández-Sampieri y R. Mendoza. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: Mc Graw Hill, 2018

E. S. Cárdenas, “Video tutoriales. Una estrategia B-S. Learning A propósito de los estilos de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas y la física”, Boletín Redipe, vol. 4, no. 8, pp. 93-102, 2018

V. J. García, “Percepción y uso de los vídeos educativos en asignaturas de física en ingeniería en entornos presenciales y virtuales”, Universitat Oberta de Catalunya, 2021. [En Línea]. Disponible en:https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/673544/Tesis_Doctoral.pdf?sequence=1

M. Sánchez y J. Escamilla. Perspectivas de la Innovación Educativa: en Universidades de México: Experiencias y Reflexiones de la RIE 360. México: Red de Innovación Educativa (RIE360), 2018

Published

2021-11-01

How to Cite

Jaramillo-Benítez, J. ., Rincón-Leal, O. L., & Rincón-Leal, J. F. (2021). Use of ICT for teaching newton’s laws to university students. Mundo FESC Journal, 11(s4), 30–38. Retrieved from https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/931

Issue

Section

Articulos