Communicative competencies and mathematical thinking

Authors

  • Henry de Jesús Gallardo-Pérez Universidad Francisco de Paula Santander
  • Félix Joaquín Lozano-Cárdenas Universidad Francisco de Paula Santander
  • Cesar Augusto Dávila- Carrillo Universidad Francisco de Paula Santander

Keywords:

Multivariate Analysis, Communicative Competence, Mathematical Thinking, Assessment Test

Abstract

Introduction: The research aims to identify the existing relationship between the communicative competences of students and teachers with the development of mathematical thinking of first semester university students. Materials and methods: The research follows a descriptive quantitative approach with field design in multivariate analysis methodology. The sample was composed of teachers and students from different academic programs of the Universidad Francisco de Paula Santander. Conclusion: Good levels of development of communicative competence are found in both teachers and students; a positive correlation between the level of communicative competence and the development of mathematical thinking is also evidenced, with significant differences between students from different programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Guity y M. Soriano, “Evaluación de la competencia comunicativa de los docentes de la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán”, International Journal of New Education, no. 6, pp. 157-176, 2020

L. Bermúdez y L. González, “La competencia comunicativa: elemento clave en las organizaciones”, Quórum Académico, vol. 8, no. 15, pp. 95-110, 2011

O. Barón, “Apuntes sobre competencia comunicativa, calidad del servicio y competencia profesional”, Avances en enfermería, vol. 29, no. 1, pp. 152-158, 2011

M. Pilleux, “Competencia comunicativa y análisis del discurso”, Estudios Filosóficos, no. 36, pp. 143-152, 2001

V. Niño, Competencias en la comunicación. Hacia las prácticas del discurso. Bogotá: Ecoe Ediciones, 2008

H. Gallardo, M. Vergel y C. Dávila, “Pensamiento lateral, creatividad y emprendimiento, Mundo FESC, vol. 11, s5, pp. 26-34. 2021

S. Mendoza, R. González y H. gallardo, “Desarrollo del pensamiento matemático en jóvenes con discapacidad visual”, Mundo FESC, vol. 10, s1, pp. 237-344, 2020

M. Vergel, H. Gallardo y R. Portal, “Las tecnologías de la información y las comunicaciones en el fortalecimiento del pensamiento físico matemático”, AIBI revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 8, no. S1, pp. 83-89, 2020

E. Cardoso y M. Cerecedo, “El desarrollo de las competencias matemáticas en la primera infancia”, Revista Iberoamericana de Educación, no. 47, pp. 5-25, 2008

J. Restrepo, “Concepciones sobre competencias matemáticas en profesores de educación básica, media y superior”, Revista Boletín Redipe, vol. 6, no. 2, pp. 104-118, 2017

C. Rangel, H. Gallardo y M. Vergel, “Didactic engineering in the development of numerical thinking”, Revista Boletín Redipe, vol. 9, no. 9, pp. 140-146, 2020

M. Gracia, M. Jarque, M. Astals y K. Rouaz, “Desarrollo y evaluación de la competencia comunicativa en la formación inicial de maestros”, Revista Iberoamericana de Educación Superior, vol. 11, no. 30, pp. 115-136, 2020

C. Mora, “Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas”, Revista de Pedagogía, vol. 24, no. 70, pp. 181-272, 2003

D. Correa, C. Correa y C. Arboleda (comp.), Educación, estilos de aprendizaje y herramientas didácticas, Medellín: Sello Editorial Coruniamericana, 2020

S. Becerra, W. Álvarez y A. Rodríguez, “Competencias comunicativas para la vida a través del uso de la multimedia”, Revista Espacios, vol. 40, no. 30, pp. 17-29, 2019

H. Gallardo, M. Vergel, y F. Villamizar, “Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática”, Logos, Ciencia y Tecnología, vol. 9, no. 2, pp. 85-96, 2017

M. López-Aguado y L. Gutiérrez-Provecho, “Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio usando SPSS”, REIRE, vol. 12, no. 2, pp. 1-14, 2019

D. Peña, Análisis de datos multivariados. Madrid: Mac Graw Hill, 2002

C. Méndez C y M. Rondón, “Introducción al análisis factorial exploratorio”, Revista Colombiana de Psiquiatría, vol. 14, no. 1, pp. 197-207, 2012

N. Trendafilov, S. Unkel, y W. Krzanowski, “Exploratory factor and principal component analyses: Some new aspects”, Statistics and Computing, vol. 23, no. 2, pp. 209-220, 2013

A. Closas, E. Arriola, C. Kuc, M. Amarilla y E. Jovanovich, “Análisis multivariante, conceptos y aplicaciones en Psicología Educativa y Psicometría”, Enfoques, vol. 25, no. 1, pp. 65-92, 2013

R. Scheaffer, W. Mendenhall y L. Ott, Elementos de Muestreo, Madrid: Paraninfo Cengage Learning, 2006

M. Flores, “La competencia comunicativa escrita de los estudiantes de ingeniería y la responsabilidad institucional”, Innovación Educativa, vol. 14, no. 65, pp. 43-59, 2014

L. Bermúdez y L. González, “La competencia comunicativa: elemento clave en las organizaciones”, Quórum Académico, vol. 8, no. 15, pp. 95-110, 2011

M. Azúa, M. Fienco, N. Villaveces, J. Castro, A. Pin y D. Barcia, Elementos de matemática para el desarrollo del pensamiento lógico-algorítmico, Alcoy (Alicante): Editorial Área de Innovación y Desarrollo, 2018

M. Penagos, L. Mariño y R. Hernández, “Pensamiento matemático elemental y avanzado como actividad humana en permanente evolución”, Revista Perspectivas, vol. 2, no. 1, pp. 105-116, 2017

B. Edwards, E. Dubinsky y M. McDonald, “Advanced mathematical thinking”, Mathematical Thinking and Learning, vol. 7, no. 1, pp. 15-25, 2005

N. Gámez, “Fundamentos y aplicaciones del análisis de correspondencias difuso”, Comunicaciones en estadística, vol. 5, no. 1, pp. 7-31, 2012

C. Pardo y C. Del Campo, “Combinación de métodos factoriales y de análisis de conglomerados”, Revista Colombiana de Estadística, vol. 30, no. 2, pp. 231-245, 2007

J. Hernández y otros, “Sobre el uso adecuado del coeficiente de correlación de Pearson: definición, propiedades y suposiciones”, Revista AVFT, vol. 37, no. 5, pp. 587-595, 2018

Published

2021-09-01

How to Cite

Gallardo-Pérez, H. de J., Lozano-Cárdenas, F. J. ., & Dávila- Carrillo, C. A. . (2021). Communicative competencies and mathematical thinking. Mundo FESC Journal, 11(S2), 385–394. Retrieved from https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/1039

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>