Didactics Flor The Development Of Geometric-Metric Thinking In Secondary Education

Authors

  • Leidy Ximena Cortes Velásquez Universidad Popular del Cesar https://orcid.org/0000-0002-5005-3042
  • Lizeth Badillo Duran Universidad Popular del Cesar
  • Juan Guillermo Calderón Acosta Universidad Popular del Cesar
  • Jesús Eduardo Espinel Blanco Universidad Popular del Cesar https://orcid.org/0009-0006-2874-0969

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1724

Keywords:

Didactics, development of geometrical-metric thinking, strategies, meaningful learning, GeoGebra

Abstract

The incorporation of GeoGebra as a pedagogical resource offers a valuable opportunity to enrich the teaching of geometry and metrics, knowing that GeoGebra is an interactive tool that combines geometric and algebraic elements, allowing an active visualisation and manipulation of mathematical concepts. In this context, the research focuses on strengthening the didactics for the development of geometric-metric thinking in students in grades 10 and 11 of the Terraplén Educational Institution in the municipality of San Martín, César, promoting meaningful and contextualised learning. The study is based on a quantitative research methodology with a descriptive approach and an exploratory method, enabling the collection of information through the survey technique, direct observation and documentary review, starting with a diagnosis of the level of knowledge of geometric-metric thinking in 24 students where difficulties are identified. With the design of the didactic strategy supported by the RED GeoGebra, a solid and applicable training in geometry and metrics is provided, fostering interest and appreciation for mathematics, also seeking to make students the protagonists of their own learning. Likewise, with the implementation of the post-test evaluation, it was possible to demonstrate that a more meaningful and motivating learning process was promoted for the students in the first two years of the programme.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] J. A. Albornoz-Acosta, J. G. Maldonado-Cid, C. L. Vidal-Silva y E. Madariaga , “Impacto y recomendaciones de clase invertida en el proceso de enseñanza-aprendizaje de geometría”, Formación Universitaria, vol. 13, nº 3, pp. 3-10, 2020. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000300003 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000300003

[2] K. A. Almeyda Hernández, “Desarrollo del pensamiento geométrico de los polígonos a través de la artesanía: Una estrategia pedagógica para estudiantes de sexto grado de Etnia makaguan”, tesis maestria, Universidad Francisco de Paula Santander, Colombia, 2024. https://repositorio.ufps.edu.co/bitstream/handle/ufps/9473/TG2390200.pdf?sequence=1&isAllowed=y

[3] A. Aroca-Araújo, “La historia legislativa y curricular del curso de Geometría Analítica de la educación media de Colombia”, Encuentros, vol. 22, num 01, pp. 144-163, 2024. http://ojs.uac.edu.co/index.php/encuentros/article/view/2779

[4] H. A. Bello Medina y L. M. Cuello Hernández, “Estrategia didáctica para el fortalecimiento del componente espacial - Métrico en la competencia de Interpretación para estudiantes del Grupo 11-A de la Institución Educativa Fernando Vélez”, tesis grado, Universidad Cooperativa de Colombia, Colombia, 2024. https://repository.ucc.edu.co/entities/publication/03b0ed50-0af7-4212-a68d-14b14a52aad1

[5] I. J. Bermúdez Torres, “Propuesta pedagógica y didáctica para abordar algunos contenidos en los componentes métrico y espacial en el área de Matemáticas en la Educación por ciclos (Ciclo IIi)”, tesis grado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Colombia, 2024. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/61663/ibermudezt.pdf?sequence=1&isAllowed=y

[6] G. Carazo Ortiz y K. Quintana Barrios, Fortalecimiento del aprendizaje del Pensamiento espacial y geométrico mediante Arloopa, Geogebra, Khan Academy, Realidad Aumentada y Metodología de Aula invertida a través de Google Classroom para Estudiantes de Noveno Grado en la Institución Educativa Bertha Gedeón De Baladí, tesis grado, Universidad de Cartagena, Colombia, 2025. https://repositorio.unicartagena.edu.co/server/api/core/bitstreams/4981ac4c-6095-491c-b4d6-2c48144fff65/content

[7] J. A. Zamora-Araya, J. Ramírez-Jiménez, y F, Delgado-Navarro, “Uso de herramientas tecnológicas y su impacto en el rendimiento en el curso de Cálculo II de la Universidad Nacional”, Eco Matemático, 11 (1), 20-30, 2020. DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.2952

[8] D. A. Valencia Orozco, “Estrategia mediada por TIC para el Aprendizaje conceptual y práctico de la curva Cónica de la Elipse”, tesis maestria, Fundación Universitaria Los Libertadores, Colombia, 2025. https://repository.libertadores.edu.co/server/api/core/bitstreams/2c8058a8-d4e8-4bc8-bd7a-8a5750e233bc/content

[9] V. Meriño, Y. Chirinos, C. Martinez y C. Perez, “Efecto de la Estrategia Instruccional Resolución de Problemas desde una Perspectiva Heurística en el Rendimiento Académico de Cálculo II”, Revista espacios Vol. 39 (Nº 15) Año 2018. Pág. 11. https://www.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p11.pdf

[10] F. Y. Gutiérrez Castro, “Desarrollo del pensamiento geométrico en niños de tercero primaria utilizando el modelo de Van Hiele para resolver problemas”, tesis maestria, Universidad de Manizales, Colombia, 2024. https://ridum.umanizales.edu.co/server/api/core/bitstreams/bba7f95f-e994-4438-8b1b-d71e9cb70361/content

[11] N. Londoño Bernal y D. M. Marín García, “Desarrollo de un recurso educativo digital apoyado en el aprendizaje basado en problemas para el fortalecimiento del pensamiento lógio-matemático en estudiantes de segundo grado de la Institución Educativa Técnico Industrial Simona Duque de Marinilla”, tesis grado, Universidad de Cartagena, Colombia, 2025. https://hdl.handle.net/11227/19495

[12] C. A. Mejía-Rodríguez, L. M. Palmera-Quintero, M. A. Rincón-Pinzón y L. M. Arévalo-Vergel, «Moodle como herramienta e-learning en la educación superior: caso preguntas calculadas para estadística,» Mundo FESC, vol. 12, nº S2, pp. 72-81, 2022. DOI: https://doi.org/10.61799/2216-0388.1156

[13] D. A. Melenje Lasso, «Potenciando el pensamiento geométrico a través del fortalecimiento de la competencia argumentativa en una Colegio de la Ciudad de Bogotá D.C”, tesis grado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Colombia, 2025. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/67953

[14] Ministerio de Educación Nacional, «Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas,» Ministerio de Educación Nacional, 2006. [En línea]. Available: https://acortar.link/yRYb2R

[15] Ministerio de Educación Nacional, «Serie de lineamientos curriculares,» Ministerio de Educación Nacional, 1998. [En línea]. Available: https://acortar.link/CqpCjl.

[16] Nieves, M., Bracho, O. y Acurero, T. (2024). Gestión del talento humano como factor clave para el emprendimiento sostenible, Revista Temario Científico, 4 (2). 2024. DOI: https://doi.org/10.47212/rtcAlinin.2.224.7 DOI: https://doi.org/10.47212/rtcAlinin.2.224.7

[17] R. Hernández, C. Fernández y L. Baptista, Metodología de la Investigación, 6a Ed. Mc Graw Hill, 2014.

[18] O. A. Muñoz Valencia, A. Rodríguez Barreto y J. C. Pastrana Muñoz, “Desarrollo del pensamiento geométrico mediante "matific" en estudiantes de grado quinto”, Panorama, vol. 18, nº 35, pp. 1-12, 2024. DOI: https://doi.org/10.15765/gz5khc10 DOI: https://doi.org/10.15765/gz5khc10

[19] J. C. Niño Guauque y S. Y. Ariza Rodríguez, «Fortalecimiento del pensamiento espacial y sistemas geométricos a través de la implementación de unidades didácticas apoyadas en la aplicación Geogebra 3D realidad aumentada en los niños y niñas de grado quinto de la Institución Educativa Caño Bonito, tesis grado, Universidad de Cartagena, Colombia, 2024. https://repositorio.unicartagena.edu.co/entities/publication/2f0abbd0-6fda-4fb9-b84e-774edac155f8

[20] L. M. Palmera Quintero, L. A. Muñoz Morales, D. F. Guerrero Sumalave y Y. Holguín Uribe, «Objeto virtual de aprendizaje para la enseñanza: instrumento de apoyo para la inclusión de la informática en niños con discapacidad,» Mundo FESC, vol. 13, nº 27, pp. 38-49, 2023. DOI: https://doi.org/10.61799/2216-0388.1322

[21] L. Porras Toro, «Implementación de una secuencia didáctica mediada por realidad aumentada para el desarrollo del pensamiento espacial a través del estudio de poliedros regulares con estudiantes de grado octavo del Colegio República Federal de Alemania IED, tesis maestria, Universidad Cooperativa de Colombia, Colombia, 2024. https://repository.ucc.edu.co/entities/publication/ee2d8564-084e-47df-9162-d418cf57f823

[22] M. Ruiz Cumapa, “Efectividad de una estrategia didáctica basado en el pensamiento geométrico según Van Hiele en la mejora del aprendizaje de la derivada en estudiantes de universidad privada de Lima, 2024”, tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación,Perú, 2025. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/11682

[23] R. Santos Nossa, “Las artes plásticas como estrategia didáctica para el desarrollo del pensamiento geométrico en la educación básica secundaria”, tesis maestria, Universidad Francisco de Paula Santander, Colombia, 2024. https://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/9471

[24] A. Sánchez Guerrero, “Diseño y aplicación de estrategias didácticas para el aprendizaje del conocimiento geométrico en contextos similares a los planteados en la Prueba Saber 11”, tesis grado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Colombia, 2024. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/64417

[25] A. L. Trujillo Estrada y J. A. Moreno Burgos, “Desarrollo del pensamiento espacial y sistemas geométricos, a través de una secuencia didáctica apoyada en el modelo de Van Hiele utilizando la herramienta digital GeoGebra 2D para los estudiantes del grado noveno de la Institución educativa de Mercadotec”, tesis maestría, Universidad de Cartagena, pp. 1-120, 2024. https://repositorio.unicartagena.edu.co/server/api/core/bitstreams/87f87166-16b9-4577-a751-d34e57bc6bf1/content

Published

2024-09-01

Issue

Section

Articulos

How to Cite

Cortes Velásquez, L. X., Badillo Duran, L., Calderón Acosta, J. G., & Espinel Blanco, J. E. (2024). Didactics Flor The Development Of Geometric-Metric Thinking In Secondary Education. Mundo FESC Journal, 14(30). https://doi.org/10.61799/2216-0388.1724

Most read articles by the same author(s)