Transmodernity as an alternative in education

Authors

  • Luz Marina Cárdenas Oliveros Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta, Colombia. https://orcid.org/0009-0000-9494-6072
  • José Pascual Mora García Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta, Colombia.
  • Jesús Ernesto Urbina Cárdenas Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta, Colombia. https://orcid.org/0000-0002-5262-9527

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1815

Keywords:

Apophatic Pedagogy, Biocentric Approach, Education, Eropedagogy, Transmodernity

Abstract

Transmodernity as an educational paradigm responds to the existing limitations of both modernity and postmodernity in the educational field, through a theoretical-reflective review to rethink the relationship between educator and learner. For this purpose, an apophatic, biocentric, and intercultural pedagogy emerges.  Es una pedagogía contrahegemónica que transforma el modo tradicional de enseñar: desacelera los ritmos impuestos por la modernidad, resignifica la cotidianidad como espacio formativo y promueve una conciencia crítica frente al consumo desmedido, apostando por formas de vida más sencillas, conscientes y sostenibles.  El objetivo es visibilizar las aportaciones de la transmodernidad en el avance del sistema educativo, con base en los principios epistemológicos, repercusiones pedagógicas y competencias emergentes en maestros y estudiantes.  El enfoque corresponde al cualitativo, descriptivo e interpretativo con análisis documental articulado con la “arqueología del saber” que permita identificar la evolución, tendencias temáticas, autores influyentes y redes de colaboración que configuran el campo de estudio.  To indicate the level of impact of these publications and the horizon of implications with a social return rate in communities.  The findings reflect four categories in the educational field: the Pedagogy of Deceleration, Apophatic Pedagogy, the Biocentric Turn, and Eropedagogy, focused on interculturality and curriculum proposals that combine complex thinking and knowledge.  Además, se revalida el papel que ejerce el docente como mediador hermenéutico y el estudiante como un agente activo en el proceso de aprendizaje.  affirming that transmodernity is a valid and demanded pedagogical proposal, particularly in contexts of exclusion, inequality, and where comprehensive and humanized education is required.

 

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Published

2025-09-01

Issue

Section

Artículo Originales

How to Cite

Cárdenas Oliveros, L. M., Mora García, J. P. ., & Urbina Cárdenas, J. E. (2025). Transmodernity as an alternative in education. Mundo FESC Journal, 15(33), 27. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1815