(Analysis of the scores obtained in the Saber Pro test by the students of the University of Pamplona, Colombia, during the year 2020)

Authors

  • Stefany Yarick Toncel-Ramos Universidad de Pamplona
  • Nixon Albeiro Zambrano-Medina Universidad Francisco de Paula Santander
  • Mayerly Llanos-Redondo Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria
  • Heriberto Rangel-Navia Rangel-Navia Universidad de Pamplona
  • Andrés Llanos-Redondo Universidad de Pamplona

Keywords:

Saber Pro exam, Colombian higher education, competitions, written communication, quantitative reasoning, critical reading, citizen competences, english, analysis of variances.

Abstract

The National Exam for the Quality of Higher Education of Colombia Saber Pro, is proposed as a standardized tool quality assessment, this exam is intended for students who complete undergraduate studies and must meet this requirement for graduation, It consists of a set of generic skills that assesses critical reading, quantitative reasoning, citizenship skills, written communication and English. Various studies relate the intellectual capacity, sociodemographic and academic factors of students with high and low performance in the exam. The objective of the research was to carry out a comparative study of the average scores in the generic skills of the Saber Pro tests of the year 2020 of the seven faculties of the University of Pamplona, the data of 3905 students were included. An ANOVA was performed to compare the average scores of each of the modules, finding statistically significant differences in the analyzed averages. Both the a posteriori test that was used (Duncan's test) as well as the global averages obtained by faculty, reveal that the faculty of basic sciences was the one that stood out the best, followed by the faculty of health, then followed by the faculties of engineering. and architecture, arts and humanities, and agricultural sciences, being the faculties of education sciences and economic and business sciences those that obtained the lowest average scores, the faculty of basic sciences, stands out in quantitative reasoning with a score of (163, 26) followed by citizenship skills, critical reading and English, with written communication being the module where the lowest scores were obtained (137.09).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Instituto colombiano para el fomento de la educación superior, "Acerca del examen Saber Pro", 2020, Bogotá, Colombia, https://www.icfes.gov.co/acerca-del-examen-saber-pro.

Colombia, Presidencia de la República de Colombia. (2009, 30 de octubre). Decreto n.º 3963 de 2009, Por el cual reglamenta el Examen de Estado de Calidad de la Educación Superior. [En línea]. Disponible: https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=39502

E. D. Parra, "La educación superior en Colombia. una mirada a los conceptos de calidad y evaluación. el caso de las pruebas saber pro.", bol.redipe, vol. 4, n.º 9, 2014. [En línea]. Disponible: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/343

M. J. Bahamón M. MJ y L. Reyes Ruiz L, "Caracterización de la capacidad intelectual, factores sociodemográficos y académicos de estudiantes con alto y bajo desempeño en los exámenes Saber Pro - año 2012", Avances en Psicología Latinoamericana, vol. 32, n.º 3, pp. 459–476, septiembre de 2014. Disponible: https://doi.org/10.12804/apl32.03.2014.01

G. Cortés y C. Arcadio Piñeros, "Examen de calidad de la educación superior saber pro: Factores sociodemográficos en el desempeño académico en instrumentación quirúrgica", Revista Repertorio de Medicina y Cirugía, vol. 24, n.º 3, pp. 206–211, septiembre de 2015. Accedido el 20 de enero de 2023. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.31260/repertmedcir.v24.n3.2015.618

E. Steffens, D. Ojeda, O. Martínez, J. García, H. Hernández y F. Marin, "Niveles de pensamiento critico en estudiantes de Universidades en Barranquilla Colombia", Revista Espacios, vol. 38, n.º 5, 2017. [En línea]. Disponible: https://www.revistaespacios.com/a17v38n30/a17v38n30p05.pdf

F. A. Vidal-Alegría y S. R. Timarán-Pereira, "Análisis de resultados en Pruebas Saber Pro: caso Institución Universitaria Colegio Mayor del Cauca", Ventana Informatica, n.º 38, enero de 2019. Accedido el 20 de enero de 2023. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.30554/ventanainform.38.2859.2018

L. Reyes y M. Cañón, "Enfrentando Resultados Programa de Ingeniería de Sistemas de la Universidad Simón Bolívar con las Pruebas Saber Pro", Investigacion e Innovación en Ingenierias, vol. 1, n.º 1, enero de 2013. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.17081/invinno.1.1.2072

R. Fajardo Vergara, "Administración de Empresas Facatativá desde el 2013 hasta el 2015", Pensamiento udecino, vol. 3, n.º 1, noviembre de 2019. Accedido el 20 de enero de 2023. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.36436/23824905.148

E. P. Londoño, V. Ahumada, D. Gutiérrez y M. C. Gamboa, "Conductores socioeconómicos sobre la lectura crítica según las pruebas Saber Pro en Colombia 2015", Formación universitaria, vol. 13, n.º 4, pp. 45–56, agosto de 2020. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000400045

M. J. Bahamón M. MJ y L. Reyes Ruiz L, "Caracterización de la capacidad intelectual, factores sociodemográficos y académicos de estudiantes con alto y bajo desempeño en los exámenes Saber Pro - año 2012", Avances en Psicología Latinoamericana, vol. 32, n.º 3, pp. 459–476, septiembre de 2014. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.12804/apl32.03.2014.01

J. E. Cifuentes Medina, J. A. Chacón Benavides y L. Á. Fonseca Correa, "Análisis de los resultados de las Pruebas Saber Pro en estudiantes de la licenciatura en Educación Básica de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC)", Plumilla Educativa, vol. 25, n.º 1, p. 125, mayo de 2020. Accedido el 20 de enero de 2023. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.30554/pe.1.3833.2020

J. A. Cifuentes, "Predicción del resultado en la prueba SABER PRO para Economía a partir de la información disponible en el proceso de admisión", Trabajo de grado, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, 2013. [En línea]. Disponible: https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/8994/CifuentesGarzonJairoAlberto2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y

M. Castro Ávila, J. Ruiz Linares y F. Guzmán Patiño, "Cruce de las pruebas nacionales Saber 11 y Saber Pro en Antioquia, Colombia: una aproximación desde la regresión geográficamente ponderada (GWR)", Revista Colombiana de Educación, n.º 74, p. 63, octubre de 2017. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.17227/01203916.6898

V. Romero, D. Seguratorres y M. Narváez, "Efectividad en las acreditaciones de calidad en programas de ingeniería industrial de la región caribe colombiana según desempeño en pruebas Saber Pro.", Preprint, 2020. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.16853.04324

C. M. Garizabalo Dávila, "estilos de aprendizaje en estudiantes de enfermería y su relacion con el desempeño en las pruebas Saber Pro", Revista de Estilos de Aprendizaje, vol. 5, n.º 9, abril de 2012. Accedido el 20 de enero de 2023. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.55777/rea.v5i9.950

F. A. Gil, V. A. Rodríguez, L. A. Sepúlveda, M. A. Rondón y C. Gómez-Restrepo, "Impacto de las facultades de medicina y de los estudiantes sobre los resultados en la prueba nacional de calidad de la educación superior (SABER PRO)", Revista Colombiana de Anestesiología, vol. 41, n.º 3, pp. 196–204, julio de 2013. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.1016/j.rca.2013.04.003

Universidad de los Llanos, "Informe institucional de resultados pruebas Saber Pro y saber TyY año 2017", Villavicencio, 2017. [En línea]. Disponible: http://acreditacion.unillanos.edu.co/contenido/ResultadosSaberPro2017/Informe%20institucional%20Saber%20Pro%202017.pdf

Oviedo Carrascal y J. Jiménez Giraldo, "Minería de datos educativos: Análisis del desempeño de estudiantes de ingeniería en las pruebas SABER-PRO", Revista Politécnica, vol. 15, n.º 29, pp. 128–140, julio de 2019. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.33571/rpolitec.v15n29a10

D. F. Poveda Pineda, J. E. Cifuentes Medina y J. A. Chacón Benavides, "Apreciación en los resultados de las pruebas Saber Pro", Revista Boletín Redipe, vol. 10, n.º 12, pp. 271–284, diciembre de 2021. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i12.1587

Published

2021-02-10

How to Cite

Toncel-Ramos, S. Y. ., Zambrano-Medina, N. A. ., Llanos-Redondo, M. ., Rangel-Navia, H. R.-N., & Llanos-Redondo, A. . (2021). (Analysis of the scores obtained in the Saber Pro test by the students of the University of Pamplona, Colombia, during the year 2020). Mundo FESC Journal, 11(S6), 414–425. Retrieved from https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/1237

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)