Competitiveness and generation of value. An analysis of medium-sized companies in the City of Cúcuta and the metropolitan area

Authors

Keywords:

competitiveness, value creation, medium-sized company, Cucuta

Abstract

The objective of this article was to analyze the competitiveness and creation of value present in the medium-sized company of the City of Cúcuta. The research is framed in the empirical-analytical paradigm and the quantitative approach. In turn, the research was non-experimental, transactional, field and explanatory level. The sample was made up of 44 professionals and entrepreneurs from medium-sized companies in the City of Cúcuta and the metropolitan area. Observation and the Likert-type questionnaire with several alternatives were used as information collection instruments. The results show that about a third of the participants (36.37%) develop the postulates of management based on value and added economic value. It is concluded that the development of strategies aimed at strengthening the capacities of medium-sized companies in the city in order to create value in their products and services is essential, since these do not give it sufficient importance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Aguilera, "Direccionamiento estratégico y crecimiento empresarial: algunas reflexiones en torno a su relación", Pensamiento & Gestión, n.o 28, pp. 85-106, 2010

A. Montoya, I. Montoya, y O. Castellanos, "Situación de la competitividad de las Pyme en Colombia: elementos actuales y retos", Agron. Colomb., vol. 28, n.o 1, Art. n.o 1, ene. 2010

A. Rodriguez y M. Hernández, "La creación de valor y de ventaja competitiva en la red de relaciones de negocios",, Revista Universidad EAFIT, vol. 39, n.o 132, pp. 8-22, 2003

Cámara de Comercio de Cúcuta, Estructura empresarial de Norte de Santander 2015. [En línea]. Disponible en: http://www.datacucuta.com/PDF/estudiossectoriales/5.EMPRESARIAL/estructura%20empresarial%202014.pdf

Cámara de Comercio de Cúcuta, Norte de Santander, como una nueva frontera", 2018. [En línea]. Disponible en: http://www.cccucuta.org.co/media/PDF_COmunicaciones/informecierrefrontera.pdf

CEPAL. Comisión Económica para América Latina y el Caribe, Elementos de competitividad sistémica de las pequeñas y medianas empresas (PYME) del Istmo Centroamericano. CEPAL, 2001. 2021. [En línea]. Disponible en: https://www.cepal.org/es/publicaciones/4972-elementos-competitividad-sistemicapequenas-medianas-empresas-pymeistmo

D. Rodríguez y D. Bolaño, "Estrategias de crecimiento utilizadas para la competitividad en las microempresas colombianas",, Universidad Cooperativa de Colombia, 2018, Accedido: jun. 14, 2021. [En línea]. Disponible en:https: //repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/12462

D. Romo y G. Abdel, «Sobre el concepto de competitividad», vol. 55, n.o 3, pp. 200-214, 2005

D. Sáez, "El potencial competitivo de la empresa: recursos, capacidades, rutinas y procesos de valor añadido", Investigaciones europeas de dirección y economía de la empresa, vol. 6, n.o 3, pp. 71-86, 2000

E. Armendáriz, M. Suraty, W. Guevara, y J. Díaz, "Gerenciamiento basado en el valor: transformando la cultura empresarial", RES NON VERBA, vol. Vol 5, n.o 1, pp. 77-90, 2015

F. Arias, El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. 6ta. Edición. Edición. Editorial EPISTEME, C.A. Caracas - República Bolivariana de Venezuela, 2012

H. O. Luna-Pereira, W. R. Avendaño-Castro, y R. Prada- Núñez, "Caracterización del sector manufacturero de San José de Cúcuta como resultado de la crisis colombovenezolana", Mundo FESC, vol. 10, n.o 19, Art. n.o 19, ene. 2020

J. A. Cáceres, "MARCAS REGISTRADAS, ESTRUCTURA DEL TEJIDO EMPRESARIAL Y COMPETITIVIDAD DEL NORTE DE SANTANDER", DESARROLLO GERENCIAL, vol. 8, n.o 2, jun. 2017, doi: 10.17081/dege.8.2.2562

J. Knigth, Value Based Management: developing a systematic approach to create shareholder value. New York: McGraw-Hill., 1998

J. Lombana y S. Rozas, "Marco analítico de la competitividad - Fundamentos para el estudio de la competitividad regional", Pensamiento y gestión: revista de la División de Ciencias Administrativas de la Universidad del Norte, n.o 26, pp. 1-38, 2009

L. Alvarez, "Competitividad de la empresa industrial: una reflexión metodológica", Revista Venezolana de Gerencia, vol. 13, n.o 43, pp. 341-357, sep. 2008

M. A. Vera-Colina, "Gerencia basada en valor y gerencia financiera", Tendencias, vol. 1, n.o 2, p. 1, 2000

M. E. Porter, The Competitive Advantage of Nations, Harvard Business Review, 1990. Accedido: jun. 14, 2021. [En línea]. Disponible en: https://hbr.org/1990/03/the-competitive-advantage-of-nations

M. L. Saavedra, M. E. Camarena, y B. Tapia, "Calidad para la competitividad en las micro, pequeñas y medianas empresas, de la Ciudad de México", Revista Venezolana de Gerencia, vol. 22, n.o 80, pp. 551-575, 2017

M. L. Saavedra y S. Milla, "La competitividad de la Mipyme en el nivel micro: El caso de Querétaro, México", EN CONTEXTO, vol. 5, pp. 107-372, dic. 2017

O. García, Valoración de empresas, gerencia del valor EVA. Bogotá: Norma, 2003

R. Guerrero y J. D. Anido, "Las pequeñas y medianas empresas agroindustriales frente a la globalización. El caso de frontera Colombo Venezolana", Aldea Mundo, vol. 0, n.o 24, Art. n.o 24, 2008

R. Hernández Sampieri, C. Fernández Collado, y P. Baptista Lucio, Metodología de la Investigación. Sexta Edición, McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A. de C.V, 2014

S. N. Hernández-Fuentes y K. Y. Sánchez- Mojica, "Innovación y competitividad: micro y pequeñas empresas del sector agroindustrial en Cúcuta", 1, vol. 8, n.o 1, Art. n.o 1, dic. 2017, doi: 10.19053/20278306.v8.n1.2017.7368

T. E. Copeland, J. Murrin, y T. Koller, Valoración: medición y gestión del valor. Ediciones Deusto, 2004. Accedido: jun. 16, 2021. [En línea]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=236609

V. Medeiros, L. Gonçalves, y E. Camargos, "La competitividad y sus factores determinantes: un análisis sistémico para países en desarrollo", Revista CEPAL, No. 129, pp. 8-127, 2019. https://www.cepal.org/es/publicaciones/4

W. Avendaño, "Innovación: un proceso necesario para las pequeñas y medianas empresas del municipio de san josé de cúcuta, Norte de Santander (Colombia)", Semestre Económico, vol. 15, n.o 31, Art. n.o 31, 2012, doi: 10.22395/seec.v15n31a8

Y. R. Casadiego-Duque, C. F. Rico- Rojas, M. E. Contreras-Cáceres, y M. del M. Calderón-Contreras, "Diagnóstico empresarial como herramienta de competitividad en las MiPymes de Cúcuta", Mundo FESC, vol. 10, n.o 20, Art. n.o 20, jul. 2020

Published

2021-07-01

How to Cite

Luna-Pereira, H. O. ., Avendaño-C, W. R., & Rueda-Vera, G. . (2021). Competitiveness and generation of value. An analysis of medium-sized companies in the City of Cúcuta and the metropolitan area. Mundo FESC Journal, 11(S1), 135–150. Retrieved from https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/890

Issue

Section

Artículo Originales